100 jaar De Stijl

De Stoel van Rietveld

Op donderdag 28 september wordt om 20.00 uur in Theater de Speeldoos de documentaire ‘De stoel van Rietveld’ vertoond. Lex Reitsma maakte de film in 2011 naar aanleiding van en aanvulling op het gelijknamige boek van de Vughtse kunsthistorica Marijke Kuper, helaas kort na de première overleden.  Voorafgaande aan de vertoning spreekt kunsthistoricus Cees Hilhorst over De Stijl, Gerrit Rietveld en Marijke Kuper, internationaal Rietveld-expert. Op het podium bevindt zich een blankhouten Rietveldstoel waarvan de reconstructie in de film te zien is. Toegangsbewijzen kosten 3,50; de zaal is open vanaf 19.30 uur.

Door Maarten Kroese

De wereldberoemde Stoel van Rietveld voldeed perfect aan de uitgangspunten van de in 1917 opgerichte kunstbeweging De Stijl: een zo eenvoudig mogelijke vormgeving en een minimum aan (primaire) kleuren. Het onbeschilderde prototype ontstond omstreeks 1918. In 1923 voegde Rietveld, onder invloed van de schilderijen van Piet Mondriaan, kleur toe. De Rood-Blauwe stoel. Sinds 2006 is De Stoel opgenomen in ‘De canon van de Nederlandse geschiedenis’. Voor Marijke Kuper is dit feit aanleiding geweest om de geschiedenis van de stoel te reconstrueren en te beschrijven.

Marijke Kuper

Marijke Kuper (Vught, 1956) ontwikkelde gedurende haar studie en in de periode daarna een buitengewone interesse  in  Rietveld en zijn werk. Haar zusje Monique Kuper: ”Marijke was auteur van talloze publicaties en boeken over De Stijl en Gerrit Rietveld. Ze schreef ook boeken over andere spraakmakende architecten/ontwerpers als Piet Klaarhamer (leerling van Berlage en leraar van Rietveld), Mart van Schijndel en J.J.P. Oud. In het onderwerp Rietveld had Marijke zich grondig verdiept. Ze was vergevorderd met haar promotieonderzoek toen ze getroffen werd door een ernstige ziekte waaraan ze kort daarna overleed. Het uitgebreide en unieke archief van Marijke Kuper is door haar partner, Ron Plekkringa, overgedragen aan het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam en aan het Centraal Museum in Utrecht.”

Rode draad

De rode draad in de film is de reconstructie van de stoel, gebouwd volgens de bouwprincipes van Rietveld. Inzicht wordt verschaft over de herkomst en het huidig verblijf van nog bestaande stoelen. Eigenaren ervan worden bezocht, ieder met hun eigen verhaal. Er wordt gekeken hoe je de authenticiteit van een Rietveldstoel kunt bepalen. De aankoop door het Rijksmuseum van een zeldzame witte Rietveldstoel met zijsteuntjes uit 1918 wordt gevolgd. De oude werkplaats van Rietveld wordt bezocht. Een bijzondere documentaire, dankzij het levenswerk van Marijke Kuper en de bijzondere verfilming door Lex Reitsma. Na afloop van de voorstelling kunt u napraten met Lex Reitsma en Cees Hilhorst.

Kijk ook bij

Cursus ‘De geschiedenis van de kunst van nu’ in MUBO

Museum Boxtel organiseert in samenwerking met kunstdocent Marie José Eijkemans een vijfdelige cursus over de …