Op 1 februari neemt de gemeenteraad een besluit over de toekomst van de N65 én de gevolgen van deze weg voor Vught. Op 18 januari kwamen bij de commissievergadering al de kaarten op tafel. Gemeentebelangen (GB) en VVD willen de 180 miljoen van het Rijk veiligstellen, terwijl dit budget is gereserveerd voor de verdiepte ligging voor het vele doorgaande verkeer. De roodlicht- en snelheidscamera’s worden hier echter niet uit betaald: die worden namelijk geplaatst door het openbaar ministerie.
De andere partijen maken zich gelukkig wél zorgen om de leefbaarheid van Vught, zeker nu blijkt dat VKA+ alleen maar tot méér stikstof en méér verkeer leidt (16.000 auto’s extra per dag). Waarom zou je dan kiezen voor een zeer onzeker plan en ten minste tien jaar uitstel voor het oplossen van de problemen in Vught?
De wethouder lijkt doof en blind voor de berekeningen uit het Antea-onderzoek en de reacties van de belangenorganisaties in Vught en stelt zelfs voor de komende jaren nog eens tientallen Vughtse miljoenen te reserveren voor een steeds drukkere N65 dwars door het dorp. De vraag die rijst na een hele avond discussiëren: waarom zou de raad hierin meegaan? Alle door de raad vastgestelde doelen van de reconstructie worden met VKA+ tenietgedaan: een sterke toename van verkeer, lawaai, fijnstof, stikstof en verkeersproblemen in het dorp. Een snelweg hoort niet in een dorp. Beste Raad: kies voor Vught, kies voor leefbaarheid.
Theo Smit en Erik Donkers
Samen voor Vught