Vught moet niet meegaan in N65 VKA+

Op donderdag 1 februari 2024 zal in de gemeenteraad gestemd worden voor het VKA+. Waarom zouden wij een project met zoveel onzekerheden dat mogelijk pas over 6 à 7 jaar wordt uitgevoerd nu al juridisch vastleggen en ons hoofd in deze strop hangen? Over 6 à 7 jaar ziet de wereld er heel anders uit: AI zal breed zijn ingezet om verkeersstromen te reguleren en botsingen voorkomen; elektrificatie gaat versnellen en zorgt voor minder uitstoot en lawaai maar ook voor meer verkeersaanbod door autonome rijsystemen; de Rijksoverheid zal inzien dat een toename van verkeer om een duurzame robuuste infrastructuur vraagt en niet om plakmiddelen voor de korte termijn. Mijn welgemeende advies is om niet mee te gaan in het VKA+ plan en nu enkele simpele aanpassingen te doen zodat binnen 10 à 15 jaar (het VKA+ zal ook pas over 5-7 jaar klaar zijn) er een volledige ondertunneling van 580 miljoen (prijs per 2024, gebaseerd op nacalculaties Rotterdamse Baan door BAM) volledig betaald door het Rijk zal worden gerealiseerd. Dat zal 50% meer zijn dan de kosten die gemaakt gaan worden voor het VKA+, de nu voorgestelde aanpassingen en de gevolgkosten. Een volledige ondertunneling is veel goedkoper dan het VKA+ met vervolgkosten. Bovendien worden alle 4 de doelstellingen volledig gehaald en kunnen we een ‘central park’ aanleggen op de huidige plek van de N65. Mijn voorzichtige schatting is dat de kale grondprijzen meteen de nu ingelegde 16 miljoen aan waarde zullen overtreffen zodat ons leergeld zich meteen terugbetaalt. Het zou goed zijn dat iedereen die Vught in het hart gesloten heeft eens stil te laten staan op de N65 met name binnen Vught en op te nemen hoe mooi dit stuk Vught is met de majestueuze eiken, Villa Craijenstein en het vele groen. En zich daarna te laten voorstellen hoe het eruit komt te zien na uw ingreep zijnde een open tunnelbak met betonnen randen waar je daken van vrachtwagentrailers voorbij ziet komen en geen vrij uitzicht meer hebt naar de overkant.

H.G.J. Verheijen

Kijk ook bij

N65: Niet zeuren. Er moet wat gebeuren!

Na het besluit in juni 2009 om een tunnel in Vught te realiseren, vernietigde de …