De N65 schermutselingen met de gemeente Vught en de provincie gaan door. Onder het politiek beladen woord (de)’sensibiliseren’ geeft het Comité de nieuwe coalitie (en GS Brabant) een goed maar wat ironisch geformuleerd advies mee voor het hoofdpijndossier N65. Dit N65-reconstructieplan is van de zotte. Door deze 180 Mio te investeren worden de bewoners van Vught en Helvoirt niet alleen jaarlijks blijvend beroofd van ten minste 93,75 levensjaren. Maar hen wordt ook nog eens 300 Mio waardestijging van hun woningbezit aantoonbaar door de neus geboord volgens een studie van het Centraal Plan bureau over de kortere tunnel in Maastricht. Bovendien blijkt uit iedere routeplanner dat vanaf het centrum van het land, Utrecht, naar het Zuiden nu nog de snelste routes Tilburg (A27, 81 km) of Breda (A59, 86 km) zijn. Nadat de 4 N65 stoplichten verdwijnen, blijft de route naar Tilburg over de A2/N65 als vanouds de kortste (79,2 km). Maar wordt dan ook de snelste route! Bijna alle verkeer vanaf Utrecht zal dus de A2/N65 gaan kiezen en dan gaat het om vele tientallen procenten. Zo gaan niet alleen veel meer plantjes voortijdig overlijden maar ook nog veel meer N65 omwonenden dan nu al het geval is. De gemeente Vught heeft zich juridisch klemgereden door de aanbesteding open te zetten terwijl de feiten wijzen op een kleine kans dat dit plan het haalt bij de Raad van State. Vandaar ons advies om de landsadvocaat subtiel maar duidelijk kenbaar te maken dat het B&W Vught en GS Brabant wel goed zou uitkomen als de Raad van State dit plan afwijst. Iedere andere oplossing leidt tot schadeclaims.
Binnenkort moet B&W antwoorden op de lastige vraag van de SP dat “heroverweging van de N65 reconstructie een politiek gevoelig punt is en een belangrijk onderwerp was van de gemeenteraadsverkiezingen. Daar waar partijen direct na de coalitievorming geen mogelijkheid zagen de plannen te heroverwegen, is heroverweging op basis van deze nieuwe berekeningen wel degelijk reëel”. Wij zijn benieuwd.
Waarschijnlijk gaat dit antwoord in dezelfde trant als het antwoord van gedeputeerde van der Maat op vragen van VughtParticipeert om bestuurlijk autisme te stoppen door o.a. “misleidingen (over tunnelkosten bijv.) …” Dat antwoord is inderdaad een voorbeeld van bestuurlijk autisme. Hautain verwijzen naar voorafgaande besluitvormingen in de Raad, ieder inhoudelijk antwoord ontwijken en een nieuwe onjuiste stelling betrekken dat onmiddellijk nadat die foute verkeerstellingen boven water kwam de ‘juiste’ actie is ondernomen. Allereerst stelde het bestemmingsplan zelf al vast dat het verkeersplan geen rekening hield met wijzigingen in de infrastructuur zelf waardoor 4 stoplichten verdwijnen en is dat in onze zienswijze al lang geleden naar voren gebracht. Vervolgens blijkt uit die ‘juiste’ actie dat ze bij de Provincie ofwel vreemde routeplanners gebruiken ofwel die routeplanners verkeerd gebruiken want het gaat kennelijk niet om de enkele % die de Provincie suggereert maar om vele tientallen % meer verkeer over de N65. In vervolg op de positieve opstelling van de Raad van State over de bezwaren van Peijnenburg en de ondernemers op het industrieterrein in Helvoirt is hun plan nu nader uitgewerkt in de vorm van twee A4’s over een rondweg in Helvoirt. De 1e tekstpagina herinnert aan het oude plan voor een rondweg waarover de gemeente ooit in 1995 riep dat: “de verkeersintensiteit op de Torenstraat veel te hoog is” en besloot daarom tot de mislukte westelijke rondweg. En nu stelt B&W: “Iedere oversteek van de Torenstraat is gevaarlijk.Hoe minder oversteken, hoe beter.” En vervolgens het verkeer over de Torenstraat laat verdubbelen door alle andere N65 aansluitingen af te sluiten. De 2e pagina bevat de routeschets en dat is best slim bedacht door Peijnenburg cs. Er wordt namelijk vrijwel uitsluitend gebruik gemaakt van bestaande wegen: Kruishoeveweg, vandaar 1.100 meter nieuwe weg naar Helvoirtse weg, 500 meter nieuwe weg achter het plan den Hoek naar Udenhoutse weg. Door dat kostbare viaduct bij de kruising Kruishoeveweg /N65 te vervangen door N65-aansluitingen met lange invoegstroken daar + circa 1.600 meter nieuwe weg + 500 meter zandpaden Lange Raam en de Gezelstraat asfalteren, zullen de kosten nauwelijks stijgen. Een dezer dagen komt iemand langs bij alle omwonenden in de Torenstraat voor een handtekening.
Zie www.n65.nl onder nieuws voor meer gedetailleerde informatie over het bovenstaande. Onze andere plannen om het juridisch bewijs verder dicht te krijgen dat sprake is van een onzinnig en ondoordacht N65-reconstructieplan, zijn nog in uitvoering maar kosten het bestuur veel energie. Daarnaast zijn die procedures en onderzoeken erg kostbaar. Doneer daarom fiscaal aftrekbaar op
IBAN NL05RABO 0106494422 ten name van het Comité N65OH Let op! Bij eenmalige donaties zijn alleen bedragen boven 1% van uw fiscaal inkomen aftrekbaar tot 10%. Doneer daarom meer of doe een periodieke gift gedurende vijf jaar. Zie www.n65.nl onder Inschrijven.
Corneel Spil, bestuur@N65.nl