Brief: “Stillere goederenwagons”

“In onze regio heerst bezorgdheid over toename van geluid en trillingen door groter aantal goederentreinen in verband met de voorgenomen aanleg van de verbindingsboog met de Betuweroute, ter hoogte van Meteren.

Herfst 2016 gaf BMVI, het Duitse Ministerie van Verkeer, het startsein tot het ontwikkelen van nieuwe technieken, toe te passen bij een volgende generatie goederenwagens. Leidende criteria: reduceren van het lawaai, verminderen van het energieverbruik en verlagen van de instandhoudingskosten. De opdrachtnemers zijn DB Cargo AG (goederenvervoerder Deutsche Bahn) en VTG AG (goederenwagenverhuurder VTG). Onderzoeksprojecten uit eerdere jaren, om te komen tot minder lawaai, hadden de belemmerende invloed van rentabiliteitseisen aangetoond. DB Cargo en VTG hebben, samen met onderzoeksinstituten, de industrie en ruim twintig gespecialiseerde toeleveranciers vier prototypes ontwikkeld. Voor het vervoer van rollen plaatstaal en dikke staalplaten, voor het vervoer van containers, voor het vervoer van volumineuze auto’s als SUV’s en busjes alsmede voor het vervoer van vloeistoffen. Voor iedere toepassing zijn drie prototypes gebouwd, geschikt voor internationaal verkeer. De innovaties betreffen o.a. aanpassingen aan de wielstellen, schijfremmen, smeersysteem voor buffers, elektronisch gestuurd remsysteem, afdekkappen bij de wielen, plaatsbepaling middels gps, datacommunicatie over de gehele trein en controle op het functioneren van de individuele wagen. Voor geluidmetingen zijn uitgebreid proeven gehouden op de testbaan bij Wegberg. Sinds 6 maart 2018 rijdt, over een aantal trajecten door Duitsland, de meer dan 500 meter lange testtrein. Van elk prototype rijdt een wagen vol beladen, een half beladen en een leeg. Ter vergelijking rijdt, steeds voor eenzelfde soort vervoer, een beladen en een niet-beladen goederenwagen van een ouder type mee. De testtrein telt 23 goederenwagens, drie zijn voorzien van automatische koppelingen. Na succesvol verloop in Duitsland worden ritten gereden in en door Zwitserland, Oostenrijk, Italie en Scandinavie. Gestreefd wordt met deze trein 150.000 km afgelegd te hebben voor einde 2018. De innovatieve goederenwagens worden 18-22 september 2018 in Berlijn getoond tijdens de spoorwegvakbeurs Innotrans. Het zou een goede zaak zijn indien Nederlandse autoriteiten deze innovatieve goederenwagens uitnodigen voor een presentatie, b.v. ter gelegenheid van de spoorwegvakbeurs Rail-Tech Europe, einde maart 2019 in Utrecht.”

Bronnen: Eisenbahn Kurier, juni 2018, www.innovativer-gueterwagen.de

Hendrik Jan Halkes en
Jan-Willem Tinselboer

Kijk ook bij

N65: Niet zeuren. Er moet wat gebeuren!

Deze aflevering bewijst dat je met modellen alles kunt bewijzen en bewijst daarnaast een ernstige …