Na het besluit in juni 2009 om een tunnel in Vught te realiseren, vernietigde de RVS eind 2022 het bestemmingsplan VKA+, een open tunnelbak in Vught en een onderdoorgang bij het stoplicht in Helvoirt. Met name vanwege stikstof op Natura 2000-gebieden Tot voor kort echter, had niemand door dat door de opstoppingen op de N65 veel verkeer de langere A59-route kiest. Dat 10 tot 20 km onnodig omrijden zorgt voor nog meer stikstof. Meerdere mails en aangetekende brieven aan de minister I&W, PS Brabant en B&W Vught over deze kapitale denkfout bleven onbeantwoord. Toch is er qua stikstof nu eenmaal een Habitat Richtlijn die onmiddellijk ingrijpen eist en de Raad van State interpreteert die Richtlijn heel strak! Qua fijnstof betekent iedere week uitstel van een goed N65-besluit 2,7 onnodig gemiste levensjaren door voortijdige sterfte.
Pas op 3 juli kwam antwoord via een brief van een ambtenaar bij de afdeling Rijksinfra Vught. Zonder enig argument behoudens een geloofsbelijdenis over de onfeilbaarheid van de Stuurgroep N65. Die brief houdt vast aan VKA+ in Vught, voorshands afwaarderen en verwijst de enig goede N65-oplossingen, Zuidtangent of 2 boortunnels naar de prullenmand. Op 15 juli volgde ons formele bezwaarschrift met de aankondiging ons tot de rechter te wenden indien vóór eind juli 2024 van alle drie betrokkenen geen antwoord per mail is ontvangen op dit bezwaarschrift of beginselakkoord op ons voorstel tot samenwerken.
Op 29 juli kwam een ontwijkend antwoord met de korte mededeling dat sprake is van een politieke beslissing waartegen tegen bezwaar mogelijk is. Het bestuursrecht kent in AWB art. 8.3 alleen het begrip ‘besluiten van algemene strekking’ waartegen geen bezwaar en beroep mogelijk is. Het N65-probleem valt daar niet onder, want is een kennelijk besluit tot uitstel voor een goede N65-oplossing met als gevolg:
– per week 2,7 onnodig gemiste levensjaren door voortijdige sterfte;
– schending van de Habitat Richtlijn.
Ons beroepschrift zal derhalve komende maand worden ingediend.
De oorzaken van het politieke onvermogen sinds juni 2009 een goede N65-oplossing te realiseren zitten diep. Vandaar dat we besloten hebben naast de juridische weg ook de politieke weg te bewandelen, vooruitlopend op raadsverkiezingen in 2026. We gaan acties voorbereiden om alle 15.000 inwoners (wonend binnen 1 km van de N65, 10.000 in Vught, 5000 Helvoirt), duidelijk te maken dat VKA+ een slecht plan is en nu snel de Zuidtangent of 2 boortunnels gerealiseerd moeten worden. Net als bij de laatste Raadsverkiezingen eind 2020 gaan we vanaf 2025 flyers, vragenformulieren, social media, etc. inzetten en later spandoeken. Want alle raadsfracties zijn uiteindelijk het
meest gevoelig voor zetelwinst of verlies. Dat leverde toen twee zetels winst op voor D66 en CDA en een zetel verlies voor Gemeentebelangen. Kennelijk nog onvoldoende.
De oppositie, D66, SP en Progressief Liberaal Vught, zal zetelwinst zien in onze aanpak. De coalitiepartijen, CDA, PvDA-GL, VVD naast Samenlokaal, aarzelen over de juiste N65-aanpak. Gemeentebelangen is de ziel achter VKA+, zal onze aanpak te vuur en te zwaard bestrijden en moet dus een kopje kleiner worden gemaakt. Wie helpt mee?
Voor de laatste ontwikkelingen of aanmelden als vrijwilliger, zie http://www.n65.nl/
Corneel Spil,
Bestuur Comité N65