N65

Er is al veel gesproken over de vernieuwingen van de N65, maar voor ons is het een duidelijke zaak. 116 jaar is ons familiebedrijf hier gevestigd. Zolang wij ‘voor‘ In ’t Groene Woud leven, wonen en werken, hadden alle plannen die in de afgelopen 50 jaar op tafel gelegen hebben vanuit Rijkswaterstaat en gemeente de intentie tot een volledige aansluiting van het restaurant en de Kruishoeveweg. Dat dit zomaar kan veranderen, heeft voor mij te maken met de sluwheid van bestuur. “We mogen niets zeggen”, volgens de wethouder, tijdens de laatste onderhandelingen november/december 2018 met Rijkswaterstaat en Provincie. In deze periode zijn we gewoon uitgehuwelijkt aan Rijkswaterstaat en Provincie. We worden afgesloten van de zuidelijke rijbaan Helvoirt-Vught en gaan alle fiets- en wandelroutes missen. Zelfs het noordelijke fietspad van Vught naar Helvoirt zoals het er nu ligt wordt afgesloten en dat alles is voor ons bedrijf natuurlijk levensbedreigend. In het voorontwerp bestemmingsplan VKA was er een zeer goede toegankelijkheid door middel van verkeerslichten voor het restaurant en Kruishoeveweg en hadden de plannen ook een grote bijdrage in een rustiger achterland zoals voor de kern Cromvoirt, Loverensestraat, Hoevensestraat en Sparrendaalseweg. Het verkeer hoort op de N65 en niet in de prachtige natuur rondom Sparrendaal en de dorpskernen. Vanuit een voorontwerp bestemmingsplan VKA maken ze meteen de stap naar een definitief bestemmingsplan VKA+ met natuurlijk de super mooie viaducten die voluit gepresenteerd werden. De tekortkomingen afsluitingen en mankementen werden verzwegen waardoor de raad instemde. Dat is wat het projectteam voor ogen had en daarmee is het nieuwe totaalplan bij de gemeenteraad door de strot geduwd, waardoor er geen ruimte meer was om het plan op punten te verbeteren. Nu was er niets meer aan te doen. Wel lag er de duidelijke opdracht van de raad aan de wethouder om de situatie bij het restaurant te bekijken en zeker te verbeteren. Dan wordt ons een nieuwe worst voorgehouden, met diverse opties waarvan je zeker een bruikbare oplossing kon maken. Met veel medewerking vanuit de buurt is een mooi doeltreffend plan gepresenteerd, dat de kosten die nu gemaakt gaan worden zeker niet overschrijden. Toch is er voor een optie gekozen die voor het restaurant en omgeving totaal niets bijdraagt en zelfs voor andere bewoners in de buurt zeer grote ergernis veroorzaakt. Het is onbegrijpelijk!
Maar Rijkswaterstaat wil geen extra op- en afrit (voor Rijkswaterstaat hoefde er helemaal niets). Ik zou denken als je zoveel geld vraagt voor de N65 van de Vughtse gemeenschap mag je daar wel sterker voor opkomen en zorgen dat de oplossingen aan de N65 niet de enorme problemen voor Vught gaan worden. Hier ter plaatse bij ’t Groene Woud heeft de wethouder geen enkele keer de moeite genomen om serieus naar ons probleem te komen kijken of mee naar andere oplossingen te zoeken (Er is altijd nog nadeelcompensatie, met een lachje). Ik vind dat in- en intriest. De wethouder hoeft wat mij betreft echt niet trots te zijn op zijn veranderde N65 als je in totaal 125 serieuze bezwaarschriften naast je neer kunt leggen en af kunt schepen, vraag ik me af waar het mis is.

Ton Pijnenburg, Restaurant In ‘t Groene Woud

Kijk ook bij

Open brief aan de informateur in Vught

Sinds zijn oprichting in 2012 is de vereniging Samen voor Vught (SvV) actief om de …