Inwoners gemeente Vught kiezen voor fietstunnels en 50 km/uur

De inwoners van onze gemeente hebben onlangs hun mening kunnen geven over wat er op korte termijn moet gebeuren op en rond de N65. De oorspronkelijke plannen voor een verdiepte ligging zijn eind 2022 vernietigd door de Raad van State. Er is dringend behoefte aan alternatieve maatregelen die de N65 veiliger maken en onze dorpen leefbaarder maken. Ondertussen wordt de weg steeds drukker, vooral de hoeveelheid vrachtverkeer.

Duidelijk is dat men van mening is dat er nu eindelijk eens maatregelen genomen moeten worden. Van de inwoners in onze gemeente die hebben meegedaan aan de enquête, kiest het merendeel voor fietstunnels in Helvoirt en Vught en verlaging van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom. Dit stuk van 2 km N65, is waar Vughtenaren de weg als een enorm onveilige barrière ervaren. Of het nu gaat om de leerlingen van Maurick of de kinderen die vanuit Vught-Noord op de fiets naar Zwaluw of MOP gaan, of juist vanuit Vught-Zuid naar Prins Hendrik of de IJzeren Man, de onveilige oversteek is al tientallen jaren een doorn in het oog.

Dat de verlaging van de maximumsnelheid ertoe leidt dat de N65 als doorgaande weg iets minder aantrekkelijk wordt, is inderdaad een van de mogelijke effecten, maar het leidt ook tot minder doorgaand vrachtverkeer, minder geluidsoverlast en minder uitstoot van fijnstof en stikstof. Dit laatste is dan weer goed voor onze gezondheid en natuurgebieden zoals de Loonse en Drunense Duinen en de Vughtse Hei. Het is wat de D66-fractie betreft een heldere keuze voor de N65 als regionale toegangsweg en daarmee een rem op de internationale doorgangsweg dwars door het dorp.

Het Vughtse college gaat nu samen met de andere leden van Stuurgroep N65 een voorstel maken en dit voorstel zal in de commissievergadering van 3 april en de raadsvergadering van 17 april door de raad besproken worden. De D66-fractie wil dat er geluisterd wordt naar de mensen die al decennialang de meeste overlast ervaren. Dat fietsers en wandelaars zo spoedig mogelijk veilig kunnen oversteken, via ongelijkvloerse kruisingen. En dat de inwoners die vlak aan de weg wonen, minder last hebben van lawaai en uitstoot. Wat we niet willen, is dat de gewenste maatregelen niet zullen worden overwogen omdat deze de langetermijnoplossing, die er waarschijnlijk de komende 20 jaar niet zal komen, in de weg zouden liggen. Of dat de oplossingen alleen focussen op betere doorstroming van het verkeer op de N65. Dat was nooit het uitgangspunt en doet ook geen recht aan de raadsbrede motie die is aangenomen die oproept om snel maatregelen te realiseren. Dat betekent dat het niet acceptabel zou zijn als de wachttijden voor overstekend verkeer over de N65 zouden worden verhoogd om de doorstroming op de N65 te verbeteren. De wachttijden zijn nu al te lang en daar heeft dus ook niemand voor gekozen, want het zou alle leefbaarheidsvoordelen voor onze dorpen weer tenietdoen.

Zoals altijd zal de D66-fractie blijven luisteren, met ideeën blijven komen en blijven knokken voor de inwoners en ondernemers van onze gemeente, zodat wij met plezier kunnen blijven wonen in de mooiste dorpen van Brabant.

Willem Jan de Graaff, fractie D66 Vught

Kijk ook bij

Hoe veilig is een fietstunnel?

In Het Klaverblad van 29 januari 2025 staat een ingezonden brief van W.J. de Graaff …