Met vele duizenden pagina’s papier en veel dikke tegenstrijdige deskundigenrapporten, is het niet eenvoudig voor de Raad van State (RvS) om tot een uitspraak te komen. Vandaar dat die uitspraak nu naar juli is verschoven. In ons bestuur is de stand 2 tegen 1: twee bestuursleden menen dat het huidige plan geen genade zal vinden, misschien via een elegante manier zoals bijv. inschakeling van de MER-commissie. Een bestuurslid denkt dat alle tegenargumenten worden afgeblazen met de gebruikelijke dooddoeners. Als u anoniem mee wilt stemmen over deze RvS-uitspraak kan dat op https://www.n65.nl/N65-Stemuitslag.htm. We hebben helaas nog geen bookmaker gevonden die er geld op inzet.
Een van de tegenargumenten die we hebben ingezet, is de slechte fietsveiligheid op de nieuwe ovondes. Een nieuwe recente uitvoerige studie van Via bevestigt nu opnieuw ons standpunt dat fietsers aanzienlijk onveiliger zijn op de nieuwe ovondes met fietsers in de voorrang vergeleken met de bestaande kruispunten met stoplichten. Deze studie (zie https://www.via.nl/data/nl-NL/9eeea102.pdf), heeft inmiddels de Tweede Kamer bereikt en meerdere dagbladen. Hopelijk kezen Staatsraden dat ook.
Maar ongeacht de N65-uitspraak RvS, is er meer aan de hand in ons kikkerland. De N65 is slechts een lichtend voorbeeld van hoe het niet moet. Een belangrijk argument tegen het N65-reconstructieplan om een snelweg door de bebouwde kommen van twee dorpen te blijven leiden, is verkeersgerelateerde luchtverontreiniging. Naar zeggen van de RvS is ‘gerede twijfel’ al genoeg om het plan af te keuren . En ook ter zitting hebben we maar liefst 6 aspecten naar voren gebracht die stuk voor stuk die ‘gerede twijfel’ onderbouwen. Waarmee blijkt dat het overheidssysteem dat luchtverontreiniging toetst, het NSL, de plank totaal misslaat door bijna overal groene vinkjes te tonen. Zie https://www.nsl-monitoring.nl/viewer. En toch proberen de verantwoordelijke overheidsinstanties, het RIVM samen met het ministerie van Volksgezondheid (MinVWS), deze normoverschrijdingen juridisch te verdoezelen. Dit mag niet gebeuren. Vandaar een klacht bij de Rechtbank ‘s-Hertogenbosch (zie www.n65.nl/WOB-MinVWS-RIVM-2021.htm) om, samen met andere groepen in Nederland, de ongeloofwaardigheid van het NSL tot op het hoogste politieke en juridische niveau te ontmaskeren.
Een soortgelijke verdoezeling van de feiten beoogt B&W Vught. U weet misschien nog wel hoe de Raad in Vught op 7 mei 2020 een tunnelkostprijs kreeg voorgeschoteld van € 412 Mio terwijl enkele dagen eerder hetzelfde bureau een berekening van € 131,1 Mio presenteerde. Met als gevolg dat het tunnelalternatief onder water verdween als veel te duur. Om inspraak van burgers te bevorderen, heeft Nederland het Aarhus-verdrag ondertekend en een Code Participatie in het leven geroepen. Er is een Wet Openbaarheid Bestuur (WOB), inmiddels omgedoopt tot Wet open overheid (Woo) die de overheid verplicht eigener beweging informatie te verschaffen over het beleid, de voorbereiding en de uitvoering. Mooie woorden allemaal. Maar B&W Vught deed onze vragen over tunnelcalculaties, aanzuigende werking en kruispuntanalyses af met de simpele opmerking: alle documenten zijn verstrekt. Basta. Dergelijk gedrag maakt de overheid tot een aanfluiting waardoor burgers alle vertrouwen in hun overheid verliezen. Vandaar dat ook hier een beroepschrift ligt bij de Rechtbank ‘s-Hertogenbosch (zie www.n65.nl/WOB-MinVWS-RIVM-2021.htm) met als bedoeling in heel Nederland tot op het hoogste politieke en juridische niveau een eind te maken aan deze treurige staaltjes bestuurscultuur met Vught als voorbeeld van hoe het niet moet.
Helpt u ook mee om Nederland tot een beter land te maken op het gebied van luchtverontreiniging en bestuurscultuur? Zo ja, doneer op IBAN NL05RABO 0106494422, schrijf u in op www.n65.nl/N65-FormInschrijven.htm en stuur een mail naar bestuur@N65.nl hoe u zelf kunt helpen dit ambitieuze programma om tot een betere bestuurscultuur te komen, waar te maken.
Corneel Spil
Bestuur Comité N65