Afgezien van ‘tijdelijke overlast’ door de aanleg van het spoor bestaat er ook zoiets als permanente overlast. Nu en in de toekomst met nog meer treinen. Op initiatief van ‘Samen voor Vught’ is een onderzoek gaande naar de trillingen. De kosten hiervan worden opgebracht door vrijwilligers i.p.v. de vervuiler die met versleten goederentreinen langs blijft rijden. De wereld op zijn kop! Op zich een mooi initiatief waarvan de resultaten vriendelijk in ontvangst zullen worden genomen. Punt is echter dat er geen normen bestaan voor trillingen en er verder niets mee gedaan zal worden. Weggegooid geld dus.
Voor geluid zijn die er wel, maar ook daar wordt de hand mee gelicht. Aan de andere spoorzijde van Klein Brabant is een immense aardewal opgericht om 11 huizen in de Groense Hoeve te behoeden voor het treinlawaai. Omdat het hier een nieuw bestemmingplan betreft, zijn de normen veel strenger dan in het inmiddels 50 jaar oude Klein Brabant. Deze wal is maar liefst tussen de zes en acht meter hoog. Aan de spoorzijde van Klein Brabant komt t.z.t. ook een schermpje. Een dwerg in vergelijking tot die kolossale wal.
Op enkele punten klinkt sinds enkele maanden ook nog een soort mitrailleurachtig geluid afkomstig van rail-lassen. Dit is een bekend euvel bij de las van spoorstaven en is simpel te verhelpen. Echter, op dit moment reflecteert deze wal dit geluid blijkbaar extra richting wijk en is het zelfs tot aan de Esscheweg hoorbaar. Klachten hierover bij ProRail worden doodleuk afgedaan met: er is geen gevaar voor de veiligheid en voor dit soort geluid zijn er geen normen. Conclusie: we doen hier dus helemaal niks mee.
Zelfs met goedwillende hulp van omgevingsmanagers van gemeente en de BAM is dit veelkoppige monster tot op heden niet op andere gedachten te brengen. En de getroffen bewoners blijven opnieuw met lege handen en dichte ramen achter.
Hans Paymans