Vughtse politiek verdeeld over N65-plan

Vught maakt zich al ruim 25 jaar druk over verbetering van de veiligheid op de N65. Dat begon al in de jaren negentig met de discussie over de aanleg van een fietstunnel bij de Martinilaan, om de schooljeugd veilig de gevaarlijke N65 te kunnen laten kruisen. Nu ruim 25 jaar later is er effectief nog helemaal niets gedaan om de oversteek veiliger te maken. De enige verbetering die binnenkort gerealiseerd kan worden, is het plaatsen van flitsers om automobilisten die door rood rijden, op de bon te kunnen slingeren. Een wel heel mager resultaat van die jarenlange inspanningen. Veel ingrijpends zal er voorlopig niet aan de N65 veranderen, want het Vughtse college heeft moeten besluiten de reconstructieplannen voorlopig zo’n 10 jaar uit te stellen.

Nadat de Raad van State de bestemmingsplannen voor de N65 vernietigde, heeft een taskforce zich gebogen over de vraag: hoe verder met de N65? In de raadsvergadering van donderdag 1 februari stelt het college de gemeenteraad voor om het VKA+ als uitgangspunt te blijven nemen voor het vervolg van de reconstructie en samen met de partners kortetermijnmaatregelen te nemen die gericht zijn op het verbeteren van de leefbaarheid rond de weg in Vught.

Uit de bijdragen van de insprekers tijdens de commissievergadering van 18 januari, die u hebt kunnen lezen in Het Klaverblad van 17 januari, werd duidelijk dat de organisaties die zich in Vught met de N65 bezighouden, allemaal van mening zijn dat het weinig zin heeft met de VKA+ variant, die door de Raad van State is afgeschoten, door te gaan. Ze zien liever dat de noodgedwongen pauze benut wordt om, in samenspraak met organisaties en burgers, ‘een nieuwe weg in te slaan’.

Lees het volledige artikel in Het Klaverblad van 24 januari. Dat kan ook online; klik hier.

Kijk ook bij

WW2 Boottocht langs de bruggen van het verleden naar de toekomst in Den Bosch

In het kader van 80 jaar bevrijding ’s-Hertogenbosch verzorgen Stichting Ouwestomp en het Veteranen Ontmoetings …