Forze Hydrogen Racing, het studententeam van de TU Delft dat gespecialiseerd is in racen op waterstof, testte afgelopen maandag hun nieuwste waterstof-raceauto op het circuit van Zandvoort. De auto maakte de eerste meters op zijn zogenoemde superbatterij, waarna de volgende stap is om het waterstofsysteem in te bouwen. Het team wil met de nieuwe auto, de Forze IX, definitief aantonen dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de energietransitie. Binnenkort zal de duurzame wagen het gaan opnemen tegen conventionele benzine-auto’s in de Supercar Challenge op het circuit van Zandvoort. Vughtenaar Maarten van den Haak (21) is deel van het pioniersteam.
Racen met schone uitlaat
Daar draait het uiteindelijk om, zegt de geboren Vughtenaar: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzamer alternatief voor fossiele brandstoffen en aantonen dat het niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit.” De auto stoot namelijk alleen water uit, zegt hij: “De waterstof reageert met zuurstof uit de lucht in een brandstofcel, waardoor water en elektriciteit ontstaan.” Die elektriciteit gebruikt de auto om zijn elektromotoren aan te drijven. De Forze IX heeft een piekvermogen van omgerekend meer dan 800 pk, mede door een dubbele brandstofcel en een superbatterij die een flinke ‘adrenaline-shot’ kan geven.
Juist die superbatterij zorgde ervoor dat de Forze IX zijn eerste meters kon maken. Het team focuste zich op het opzetten van een betrouwbare aandrijflijn, terwijl het waterstofsysteem tegelijkertijd buiten de auto ontwikkeld wordt. Nu deze aandrijflijn klaar is, kan de focus worden verschoven naar het optimaliseren en integreren van het waterstofsysteem.
Vughtse bijdrage
De student Werktuigbouwkunde is enthousiast over de eerste stappen: “Je ziet dat de auto-industrie steeds meer met waterstof bezig is en om daar met zo’n mooi project onderdeel van te kunnen zijn is echt fantastisch.” Zelf is Van den Haak als mechanical engineer vooral bezig geweest met fungeren als mechanische ondersteuning voor de rest van de technische afdelingen, door onderdelen en behuizingen te produceren voor verschillende projecten.
Enorme uitdaging
Het team heeft met vorige modellen al successen behaald in races op de circuits van Assen en Zandvoort, maar wil met de nieuwe auto een stap hogerop. “Het doel is om met deze auto mee te doen in de Super GT-klasse op Zandvoort. Echt voor serieuze racewagens, maar een mooie uitdaging voor ons.” De volgende stap voor het team van de Vughtenaar is om de auto verder te testen, zodat deze zo snel mogelijk het circuit op kan. Het is een behoorlijke uitdaging om een complete racewagen te ontwerpen en te bouwen, zegt Van den Haak: “Dit is zo’n ontzettend complexe machine, met allemaal onderdelen die speciaal voor deze auto ontworpen zijn. Niemand bouwt waterstofracewagens op deze manier, dus we moeten alles zelf uitzoeken en ontwikkelen. Om dan te zien hoe ver je kunt komen als je als team zo hard werkt, is heel gaaf.”