In het jaar dat het wereldwijde web ontstond, de Berlijnse muur viel en De Fabeltjeskrant stopte, werd Vught Vocaal opgericht. Het koor viert dit jaar zijn dertigste verjaardag met een project rondom William Shakespeare. Aan het begin van dit jubileumjaar komen vier betrokkenen aan het woord: Wies Bressers, die er vanaf het begin bij was, Peter van Helden, het nieuwste koorlid, Betsie Jansen, de huidige voorzitter en Cora van Rijn, sinds 1994 dirigent van Vught Vocaal.
Wies: dierbare vriendschappen
Wies, hoe kwam jij in 1989 bij Vught Vocaal terecht? Wies: “Ik was net vanuit Breda in Den Bosch komen wonen en zocht contacten in de buurt. Ik zong graag, dus toen mijn buurvrouw vroeg of ik meeging naar een open repetitie was de keuze snel gemaakt. In die begintijd hebben we Dido en Aeneas van Purcell uitgevoerd. Ik zou het geweldig vinden om dat nog eens te doen!”
Is er in de loop van die dertig jaar veel veranderd? Wies: “Het koor is in de loop der jaren gedisciplineerder geworden. Dat moet ook wel als je de ambitie hebt om samen iets moois tot stand te brengen. Maar daarnaast zijn de vriendschappen die zijn ontstaan mij heel dierbaar.”
Betsie: actief betrokken leden
Betsie Jansen kwam in 1991 bij het koor: “Sinds de oprichting zijn er wel mensen bijgekomen en weggegaan, maar het verloop is laag, en dat zegt wel iets over de saamhorigheid in de vereniging. Wat het koor ook bijzonder maakt, is de creativiteit. Die gaat van de kleinste details, zoals corsages, tot aan de opstelling van de zangers in de ruimte. Daarbij helpt het enorm dat onze dirigent ook beeldend kunstenaar is.”
Wat vind jij dat mensen over het koor moeten weten als ze overwegen om lid te worden? Betsie: “Ik hou ervan als mensen een actieve, betrokken houding tonen. Veel leden zijn actief in werkgroepjes. Je maakt het koor samen, dat vind ik belangrijk.”
Hoe gaat Vught Vocaal het jubileum vieren? Betsie: “Er komt natuurlijk een feest voor de leden. Maar het is niet alleen een jubileum voor het koor, de dirigent is ook precies 25 jaar bij ons. De dynamiek tussen Cora en het koor is nog steeds heel positief. Daarom willen we een lang gekoesterde wens van haar in vervulling laten gaan: ze krijgt de vrije hand om een project met liederen op Shakespeare-teksten samen te stellen.”
Peter: zingen om het plezier
Afgelopen december werd tenor Peter van Helden lid. Peter: “Ik kwam Pieter tegen, die vertelde dat hij bij een koor was gegaan: Ik zing Shakespeare tegenwoordig! Dat klonk zo enthousiast dat ik dacht: Shakespeare, een groot schrijver en dichter, dat lijkt me wel wat. Ik ben met Pieter meegegaan om de sfeer te proeven, ben blijven hangen en vlak voor de kerstvakantie zowaar geslaagd voor de stemtest! Ik trof een losse, open, hartelijke sfeer, kreeg een prettige ontvangst, om vervolgens te ontdekken dat de manier van instuderen, met digitale oefenbestanden, heel prettig werkte.”
Maar Shakespeare gaf de doorslag? Peter: “Op de middelbare school maakte ik kennis met zijn werk. Zijn thema’s spreken mij ook nu nog aan, dus Shakespeare zingen, dat lijkt me helemaal leuk!”
Hoe bevalt het tot nu toe bij Vught Vocaal? Peter: “Ik merk dat zingen mij ontspant. Je bent even een avond met iets heel anders bezig. Ook de stemoefeningen die Cora met ons doet, werken voor mij heel goed. En ik vind het gezellig om na afloop nog wat samen te gaan drinken bij Beleef!”
Cora: een sprankelende groep
Net als Wies en Betsie kan dirigent Cora van Rijn putten uit een lange geschiedenis bij Vught Vocaal. Wat zijn haar eerste herinneringen? Cora: “Een donkerbruin café vlakbij het station, De Beukenhof. Maar ook een prachtige voorstelling in Den Bosch, Lucifer, die nog werd geleid door mijn voorganger Edith. Kort daarna nam ik het stokje van haar over. Het koor heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dat besefte ik goed zo’n tien jaar geleden, met het Bosch Paradeproject. Mijn idee was een koor dat liggend op een vlot over de Binnendieze dreef. Een gek idee, maar er waren meteen koorleden die het leuk vonden en binnen de kortste keren hielp iedereen enthousiast mee met de bouw van het vlot of het maken van de kostuums. Het werd een totaalkunstwerk waar we allemaal voor gingen.”
Is het feit dat Vught Vocaal klassieke a capella zingt geen beperking voor een dirigent met zulke creatieve ambities? Cora: “Nee, je kunt zoveel mooie dingen doen met vier stemgroepen! En natuurlijk werken we ook samen met andere muzikanten, zoals bij het huidige Shakespeare-project. Daar komt een lang stuk in voor, Serenade to Music, dat we samen zingen met Ongehoord, mijn andere koor, begeleid door piano en fluit of viool. Een project rondom Shakespeare biedt uiteraard ook kansen om er theaterstudenten van het Koning Willem I College bij te betrekken.”
Wat heb jij met Shakespeare? Cora: “Eerlijk gezegd weet ik niet heel veel over hem. Maar het werk dat ik ken, raakt mij bijzonder, iedere zin is veelzeggend. Hij schreef vooral gedichten en toneelstukken, maar al snel waren er componisten die zijn prachtige teksten op muziek gingen zetten. Ik vermoedde dat er veel meer te vinden zou zijn. En ja hoor, ook in onze tijd zijn er nog talloze Shakespeare-composities geschreven.”
Hoe ziet het jubileumjaar er voor een dirigent uit? Cora: “Het draait natuurlijk om de repetities. Die lopen heel goed, we hebben een strakke planning. Ook het feit dat we nu in alle stemgroepen voldoende zangers hebben, draagt daaraan bij. Je ondersteunt elkaar bij het instuderen en er is een goede balans tussen mannen- en vrouwenstemmen. De professionele repetitieruimte in De Speeldoos werpt ook zijn vruchten af. Ik ben trots op het koor zoals het er nu staat. Er is een actief, slagvaardig bestuur en er zijn allerlei leden die bijdragen aan de vereniging. Het sprankelt, een koor is zoveel meer dan die paar uurtjes per jaar waarin het publiek ons hoort en ziet!”