Velen beleven deze tijd als onwerkelijk. Ons dagelijks leven wordt beheerst door het coronavirus en door strenge beperkende maatregelen van de overheid. Net zoals iedereen ontkomen ook de woonzorgcentra Theresia en Elisabeth van Vughterstede hier niet aan. In de strijd tegen het virus heeft de directie de deuren moeten sluiten voor iedereen die een bezoekje wil brengen aan hun oudere familielid of vriend. “Een besluit dat we met heel veel pijn en moeite hebben moeten nemen”, zegt bestuurder Peggy van der Koelen. Het was een ingrijpende stap die moest worden gezet. Tot op heden met succes, want het coronavirus is niet voorbij de voordeur van de beide Vughtse woonzorgcentra gekomen. Voor het zorgpersoneel is het een lichtpuntje in deze moeilijke tijd, want het laatste dat zij wil is dat bewoners besmet worden. De beperkingen neemt het verzorgend personeel voor lief, gewoon omdat het niet anders kan.
Attenties
Maar er zijn meer lichtpuntjes. Regelmatig melden zich leveranciers en familieleden bij Theresia en Elisabeth met bloemen, gebak en kaarten en andere attenties voor de medewerkers. Dat hun inzet wordt gewaardeerd, doet hen goed. Maandag 23 maart jl. liet de gemeente Vught nog taart bezorgen. Burgemeester Roderick van de Mortel steekt het personeel een hart onder de riem: “Uw inzet is enorm van belang, om het dagelijks leven van de bewoners van de instelling waar u werkzaam bent, op een zo goed mogelijke wijze te laten verlopen.” Het bedrijf Boerschappen bezorgden eerder ook al gebak voor het personeel. Vanuit Hongkong kwam een telefoontje van mevrouw Ballering, die aankondigde dat haar in Vught wonende zoon viooltjes voor Huize Elisabeth zou komen brengen.
Flexibiliteit en inventiviteit is het credo
De situatie vraagt veel van de medewerkers. Flexibiliteit en inventiviteit is het credo. De voedingsdienst heeft alle zeilen bijgezet om de reguliere maaltijd te kunnen blijven verstrekken nu het restaurant gesloten is. Extra karren, extra koffertjes, alles is voor de dag gehaald zodat de intra- en ook de extramurale bewoners de maaltijd kunnen blijven gebruiken. Niet in het restaurant, maar op de kamer en in het appartement. Helaas kunnen vrijwilligers van Tafeltje-Dekje die zelf tot de risicogroep behoren, geen maaltijden meer bezorgen. Spontaan hebben medewerkers van ondersteunende diensten deze taak op zich genomen zodat deze maaltijden nog steeds aan huis worden bezorgd.
Medewerkers benaderen telefonisch intramuraal en extramuraal wonende ouderen voor een praatje, een luisterend oor en voor hulpvragen. Ook de vele vrijwilligers van Vughterstede worden telefonisch benaderd door de vrijwilligerscoördinatoren voor een praatje en een luisterend oor.
Vughterstede organiseert normaal gesproken veel activiteiten voor haar 825 cliënten, maar ook deze zijn gedwongen uit de agenda geschrapt.
Medewerkers van de afdeling Welzijn hebben daarom voor de cliënten een magazine gemaakt. Hierin staan mooie verhalen, puzzels, gedichten, tips om in beweging te blijven, een woordje van de voorgangers, mandala kleurplaten en links naar leuke websites. Het magazine helpt mensen om hun zinnen een beetje te verzetten.
Soms kunnen activiteiten niet binnen maar met enige aanpassing wel buiten plaatsvinden. Zo treden er zangers op in de tuinen van de beide locaties en op straat zodat bewoners hiervan vanuit hun kamer of appartement kunnen genieten. Beweegagoog Tom Jacobs houdt nu op afstand de bewoners in beweging. Vergezeld van een geluidsinstallatie geeft hij in de tuin van Theresia instructies aan de ouderen die op hun balkon de aanwijzingen van Tom opvolgen. “Mijn moeder, die in de aanleunwoningen woont, was enorm blij dat de gymleraar buiten weer een les gaf”, laat Ariënne Heesters weten, die ook nog wat ideetjes aanreikt. Mensen voelen zich betrokken en denken mee.
Beeldbellen
Inmiddels zijn tablets aangeschaft die bewoners, al dan niet met begeleiding van medewerkers, kunnen gebruiken om met familieleden te beeldbellen.
”In de wijk zijn we ontzettend alert op klachten bij de cliënt. Daar waar het kan bouwen we de zorg in goed overleg (tijdelijk) met de cliënt af. Als dit niet mogelijk is blijven wij vooralsnog gewoon de zorg leveren die wij altijd leveren.
In overleg met cliënt en familie kan door middel van beeldbellen het contact onderhouden worden met de cliënt. Het is zeker nog geen standaardprocedure. Dat kan zijn om de evaluaties te bespreken of om te vragen hoe het gaat”, aldus Irene van den Biggelaar, wijkverpleegkundige Thuiszorg Vughterstede. Omdat de meestal oudere cliënt dat niet zelf kan, wordt de beeldbelafspraak gepland met de contactpersoon van de cliënt erbij. Op deze manier kunnen de wijkverpleegkundige, de cliënt en zijn naaste elkaar zien en is er meer persoonlijk contact.
Steunbetuigingen voor zorgmedewerkers, bewoners en vrijwilligers
Kinderen maken in grote getale tekeningen, verhalen en knutselwerken voor de ouderen. “Er zijn al veel leuke reacties gekomen vanuit verschillende hoeken en bewoners zijn oprecht blij en dankbaar!”, zegt hoofd Gastvrijheid Marli van den Ende. Locatiemanager van Huize Elisabeth, Martijn van den Berk, zegt veel steunbetuigingen te krijgen. “Mensen zijn vol lof over hoe een en ander in deze tijden wordt opgepakt. Ik krijg spontane telefoontjes van mensen die materiaal en hun diensten beschikbaar willen stellen om ons door deze tijd heen te slepen.”
Samenwerking met ouderenorganisaties en ziekenhuis
In Noordoost-Brabant hebben de ouderenzorgorganisaties Vughterstede, Brabantzorg, Vivent, VanNeynsel, Laverhof, St. Jozefoord, Schakelring, De Annenborch, Pantein en ’t Heem, samen met het Jeroen Bosch Ziekenhuis, de handen ineen geslagen. Zij hebben in Boxtel op locatie Liduina bij Zorggroep Elde Maasduinen een corona-afdeling opgezet voor cliënten met psychogeriatrische problemen die besmet zijn met het coronavirus. Daar worden 8 tot 15 cliënten bij elkaar verpleegd door medewerkers van de samenwerkende zorgorganisaties.
HEEL VEEL DANK