Home / Algemeen / Van Eastpak tot Calvin Klein, schooltassen zijn nu ook voor de uitstraling
Patisserie De Rouw

Van Eastpak tot Calvin Klein, schooltassen zijn nu ook voor de uitstraling

[Ingezonden mededeling]

Of men nou ouder, student of leerling is, de Eastpak tas is al jaren een bekend gezicht onder de schooltassen. Vooral op middelbare scholen blijft het moeilijk om dagelijks niet achter een persoon te lopen waar het rode wereldbolletje en de witte letters op de achterkant van de tas te zien zijn. Waar ze nog tien jaar geleden met name werden verkocht op de enorme weerbarstigheid en simpelheid, begon Eastpak al met een nieuwe trend onder schooltassen: het oog wilde ook wat.

Je zou de evolutie van Eastpak kunnen vergelijken met die van de Humvee. De roots van het merk liggen in het leger, en waren gemaakt om te weerstaan tegen elke externe invloed die je maar kon bedenken. Regen, wind, stoten, scheuren en woesternij, de tassen (en wat er in zat natuurlijk) bleven aan het einde van de dag heel. ‘Build to resist’ is niet voor niets de slogan. Eastpak begon in de jaren 50 al met het maken van de tassen, en in de jaren 80 richtte het merk zich op de commerciële markt. Met de Padded Pak’r was er direct een betrouwbaar en bekend model geboren, voornamelijk bedoeld voor studenten. Het model is door de jaren een stuk minder militair geworden, maar heeft zijn betrouwbaarheid nooit verloren. De eerste Padded Pak’r had nog steeds veel weg van die rugtas die je vader van zolder haalde als hij zijn mooie dienstjaren met je besprak, maar ook dat veranderde snel. Het merk voegde in de loop der jaren al de Provider, Out of Office, Back to Work, Evanz en Floid aan de modellen toe.

Er kan ook heus wel een kleurtje bij!
Naast dat de betrouwbaarheid en simpelheid de rode draad in het leven van Eastpak is, waren ze ook een van de eerste merken die begonnen met het toevoegen van leuke kleuren en patronen op hun tassen. Hierdoor voelde de tassen persoonlijker aan, en vielen ze meer op in bijvoorbeeld de schoolmenigte. Dit kan ook wel gezien worden als het begin van gepersonaliseerde schooltassen, of in ieder geval het moment dat de dragers hun ‘’eigen tas’’ konden uitzoeken. En het etaleerde vooral dat wat ooit gezien werd als slechts een praktisch product, schooltassen een modieus object werden.

Luxueuze merken voor de normale prijs
Wat Eastpak vooral aantoonde met deze nieuwe trend, is dat rugtassen er niet alleen saai en praktisch uit hoefden te zien. Hier kreeg de concurrentie uiteraard ook lucht van, en dat is zeker terug te zien in het bijzonder brede aanbod van tegenwoordig. Neem als voorbeeld een Calvin Klein tas. Wie denkt aan dit merk, denkt niet direct aan schooltassen, maar aan luxe, design, catwalks, en mode over het algemeen. Naast kleding en andere accessoires, produceert Calvin Klein al jaren luxueuze hand en schoudertassen voor zowel heren als dames. Toch zijn er nu al een aantal jaren schooltassen van Calvin Klein te koop. Daarbij zou men snel denken aan torenhoge prijzen, maar dat valt bijzonder mee. Waar je bij Eastpak in eerste instantie nog vaak voor de betrouwbaarheid gaat, zal dat bij Calvin Klein eerder om het merkstickertje gaan en zijn mensen ook bereid daar meer geld voor op tafel te leggen. Dat is dus niet nodig, want naast de normale bodemprijzen van rond €110,- per tas, zit het merk met schooltassen rond dezelfde prijzen als Eastpak. Het geeft al aan dat zich in de loop der jaren een trend heeft ontwikkeld rond rugtassen en schooltassen, en zelfs de duurdere merken onder hun normale grenzen willen gaan zitten.

Betrouwbaarheid nog steeds de prioriteit?
Ondanks dat rugtassen tijdens hun leven veel slagen en stoten te verduren krijgen, ziet het ernaar uit dat naast de betrouwbaarheid van het product zelf, de look er nu toch ook een stuk meer toe doet. Dat wil niet direct zeggen dat meer kleuren en patronen de nieuwe standaard zijn. Tassen van bijvoorbeeld XDDesign bewijzen dat mensen ook weer hunkeren naar minimalisme, maar dat wel met een progressief design en functie.  Waar Hummer uiteindelijk een modderfiguur heeft geslagen met het richten op look en uitstraling in plaats van betrouwbaarheid en functionaliteit, laat de markt van schooltassen en rugtassen zien dat het juist wel in de wieg is gelegd voor een extra laagje verf. Het feit dat modieuze een luxueuze merken zoals Calvin Klein zich al op die markt richten, bewijst dat naast betrouwbaarheid, het plaatje ook steeds belangrijker wordt.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Kijk ook bij

Restaurant Grand Café Beleef! opent op woensdag 3 juni

Metamorfose van eetcafé naar restaurant Als een feniks uit zijn as verrijst restaurant Grand Café …