Pater Jan Michels (1886-1949) uit Schijndel op zijn Neracar motor, die hij vermoedelijk heeft meegenomen op zijn missie naar Ebonda, Congo. Deze foto is zo te zien nog wel in Schijndel genomen, vermoedelijk jaren ’30. Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum.

Tuffend in je T-Ford terug in de tijd

Het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) vroeg zich ruim twee jaar geleden af hoe gemotoriseerd jouw opa en oma waren. Dat hebben we geweten! Inmiddels kunnen auto- en motorliefhebbers hun hart ophalen aan meer dan 10.000 foto’s (en het einde lijkt nog niet in zicht) op ‘De auto van m’n opa’. Dat is een website over de bezitters van motoren en auto’s in Noord-Brabant tussen 1906 en 1951 die in 2015 live ging, met al de verhalen en beelden die daarbij horen: over avontuurlijke motorrijders, ondernemende fabrikanten, vrouwen achter het stuur, maar ook oma in het zijspan en vader op zijn Sparta.

Als je tussen 1906 en 1951 in een auto of op een motor rondreed, kon iedereen aan je kenteken zien uit welke provincie je kwam. In die tijd zijn er ruim 99.000 ‘Brabantse’ kentekens op naam uitgegeven. Het BHIC heeft tweeënhalf jaar geleden het plan opgevat om die kentekens in een database te zetten en er een site aan te wijden: ‘De auto van m’n opa’ dus. Maar wat de site echt leuk maakt, is allerlei aanvullende informatie, zoals merk of type en natuurlijk de familieverhalen en de vele foto’s die mensen zelf toevoegen.

Keesje, het zoontje van de Udenhoutse smid Willem van der Loo poseert in 1925 in de tweedehands T-Ford, die opa Cornelis op de kop heeft getikt in Den Bosch (fotocollectie: Joost van der Loo, ‘De vooroorlogse autogeschiedenis van Udenhout’ Udenhout, 2009).

In zijspan naar Parijs
Neem bijvoorbeeld het reisverslag van Cornelis Vogel dat hij bijhoudt als hij in juni 1914 met zijn broer Hugo in een zijspan en samen met vriend Janus van Zelst op de ‘solo’ uit Oirschot vertrekt naar Parijs. Dat was in de tijd van dreigende oorlogsspanningen een enorm avontuur. Bijzonder is het verhaal van de garagehouder en motorhandelaar Leo Renkens uit Boxmeer, die in de jaren dertig van de vorige eeuw het kleinste autootje van Boxmeer maakt voor zijn zoon. Welke jongen droomt nou niet van een speelgoedauto met een geavanceerd mechanisme en voorzien van 1 pk motor? Tragisch is het noodlottig ongeluk in april 1934 in Heesch waarbij priester Theo der Kinderen in zijn nieuwe Essex Terraplane tegen een boom aanrijdt en op slag dood is. Of de wetenswaardige bijdrage over het ambulancevervoer in Nederland waarin staat hoe het Leger gewonde soldaten met Harley’s en BMW’s van het slagveld afvoert. Kortom, veel mooie autoverhalen met illustraties.

In stoffige schoenendozen
Die 10.000 foto’s online hebben betrekking op ruim 3800 Brabantse kentekens. Soms weten we meer over een auto, maar ontbreekt informatie over het kenteken. Die zoekplaatjes vind je in de rubriek ‘Help ons’. Zou het lukken om in totaal van 5000 kentekens een foto online te plaatsen? Dat streven heeft het BHIC wel degelijk. Er zitten ongetwijfeld nog veel foto’s verstopt in oude familiealbums of stoffige schoenendozen op Brabantse zolderkamers. Ga eens op zoek naar het gemotoriseerde leven van je Brabantse voorouders en laat het ons weten. Voor foto’s, verhalen en meer informatie: www.deautovanmnopa.nl.

Kijk ook bij

Kjeld Zwitserloot wint Europese eindronde van European Olympiad of Experimental Science

Na winst bij de Nederlandse eindronde van de European Olympiad of Experimental Science (EOES) in …