In maart 2018 begint de officiële inspraakprocedure over de milieueffectrapportage (MER) en het concepttrajectontwerp (CTB) van het traject Meteren-Boxtel. Ton Bierbooms, projectmanager bij Prorail: “We hebben voor het hele traject allerlei facetten onderzocht voor de MER die in totaal zo’n afzonderlijke 32 rapporten omvat. Wij beseffen dat er daarmee ineens heel erg veel informatie op de bewoners afkomt. Zeker omdat het over heel ingewikkelde exercities gaat, verdelen we de informatie over twee keer. Nu leggen we de nadruk op trillingen, geluidshinder en externe veiligheid. We willen heel transparant zijn, zodat iedereen zich goed kan voorbereiden op de inspraakprocedure.”
Donderdag 16 november werd de Vughtse raad bijgepraat over de stand van zaken rond PHS. Daarbij bleek dat ‘trillingen’ het heetste hangijzer in Vught gaat worden. Op het gebied van geluid en veiligheid gelden behoorlijk duidelijke regels, maar op het gebied van trillingen ligt de zaak veel ingewikkelder. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat de trillingen die door de treinen worden veroorzaakt, o.a. beïnvloed worden door de grondsoort, de afstand van het spoor tot de woning en de constructie van de woning (bijvoorbeeld houten vloeren of betonnen vloeren).
Lees het volledige artikel in Het Klaverblad van 22 november.