Tarieven voor internet en tv per 1 juli gestegen

Ingezonden mededeling

Voor het zesde jaar op rij hebben Ziggo en KPN de tarieven voor internet en tv verhoogd. Klanten van Ziggo betalen per 1 juli gemiddeld €22,95 meer voor hun internet- en/of tv-pakket. Dat komt neer op een stijging van 3,4 procent. KPN verhoogt de prijs van hun pakketten met 2,6 procent op jaarbasis, wat neerkomt op gemiddeld €18 per pakket. Sinds 2017 is de totale toename bijna €80 per jaar.

Uitrol glasvezelnetwerk zorgt voor hogere tarieven
De belangrijkste reden voor deze stijgende tarieven is de voortdurende investering van de providers in de infrastructuur van hun netwerk. Vooral de uitrol van glasvezel zorgt ervoor dat providers enorme uitgaven moeten doen. Deze uitgaven worden weer doorberekend naar de klant. Daarnaast hebben providers ook investeringen moeten doen om te voldoen aan eisen op het gebied van onder meer privacy en veiligheid. Ook worden netwerken verbeterd om het toenemende dataverbruik aan te kunnen. Tot slot is de prijsstijging ook te wijten aan een stuk inflatiecorrectie. De inflatie over het jaar 2019 was 2,6 procent. Als de verhoging meer is dan 2,6 procent, dan mogen klanten het abonnement tussentijds opzeggen en overstappen. Dat is dus nu ook het geval.

Bijna helft Nederlanders nooit overgestapt
Uit onderzoek van een prijsvergelijkingswebsite is gebleken dat 44 procent van de Nederlanders nog nooit is overgestapt naar een andere provider. Van deze groep is 79 procent nog nooit overgestapt omdat ze tevreden zijn over hun huidige provider. Toch is het verstandig om regelmatig over te stappen. Als mensen te lang bij dezelfde internetaanbieder zitten, dan is de kans groot dat zij inmiddels meer betalen dan nodig is. Daarnaast krijgen nieuwe klanten overstapkortingen, waardoor zij besparen op hun maandelijkse lasten. Ook kan het zijn dat het huidige pakket niet meer bij de behoeftes van de klant past, omdat hij of zij steeds meer gebruikmaakt van een smartphone. Wellicht kijkt hij of zij helemaal geen tv meer, of is een sneller internetabonnement noodzakelijk.

Het juiste internet- en tv-abonnement kiezen
Als klant ziet men soms door de bomen het bos niet meer. Er zijn namelijk ontzettend veel internet- en tv-abonnementen beschikbaar. De makkelijkste optie is een combinatiepakket van internet, tv en bellen. Dit noemt men ook wel een alles-in-1-pakket. Zo’n pakket heeft een aantal voordelen. Zo krijgt de klant maar één factuur en is er ook maar één aanspreekpunt voor alle diensten. Daarnaast krijgen afnemers van een alles-in-1-pakket ook diverse voordelen, zoals extra data en gratis tv-zenders. Toch is het pakket niet altijd goedkoper. Als de bewoners de vaste telefoon niet meer gebruiken, dan is het raadzaam om een internet- en tv-pakket zonder vaste telefoon af te sluiten. Dit is vaak iets goedkoper dan een alles-in-1-pakket. Het is ook mogelijk om alleen een pakket met internet te nemen. Door middel van internet vergelijken kunnen mensen onderzoeken welk pakket het goedkoopste is en het beste aansluit bij hun internetgedrag.

Kijk ook bij

Is uw reanimatiecertificaat verlopen?

Stichting HartVeilig Vught doet een dringende oproep aan iedereen die in het verleden een certificaat …