Lidewij Verheijen

’Superwoman’ het boek: Een herseninfarct in de bloei van je leven

“Een superwomancomplex. De overtuiging dat ik alles kan en wil, alle ballen in de lucht moet houden en dat vooral zelf wil doen. En als er dan een bal valt, raap ik hem op en ga verder. Het is mijn eer te na om de bal op de grond te laten liggen.”

Op 22 oktober is het boek Superwoman (ISBN: 978-90-9033488-2) van Lidewij Verweijen verschenen, verteld aan Violet Falkenburg, ervaren schrijfster en journalist. Een boek over een jonge, ambitieuze vrouw die totaal onverwacht een herseninfarct krijgt op haar 36e. In het boek beschrijft zij wat dat met haar deed en welk effect het had op de mensen om haar heen. Acceptatie, (on)begrip en professionele begeleiding vormen een rode draad in het persoonlijke verhaal.

Lidewij Verweijen was tot maart 2018 succesvol marketingmanager, vol ondernemerschap en ambitie om door te groeien binnen ABN AMRO met een rijk sociaal leven en drie jonge kinderen. Totdat een herseninfarct roet in het eten gooide. Twee jaar na het herseninfarct wordt ze gedeeltelijk afgekeurd door UWV en moet ze haar privé- en werkende leven op een andere manier inrichten.

Verweijen: “Ik heb mijn verhaal opgeschreven, omdat het mij hielp bij mijn revalidatie en verwerkingsproces. Daarna ontstond pas het idee om er een boek van te maken om wellicht te inspireren en meer begrip, inzicht en herkenning te brengen voor de eigen grenzen en voor de grenzen van anderen. Maar ik vind het minstens zo belangrijk om alle betrokken personen en instanties duidelijk te maken hoe essentieel hun rollen zijn voor een ‘succesvolle’ revalidatie. Het boek richt zich op het mentale proces, want de acceptatie van ‘mijn nieuwe normaal’ verliep niet zonder slag of stoot.”
“Wat mijn omgeving daarvan zou merken, telde zwaar, maar de echte criticaster zit in mij, dat weet ik. De grootste opiniemaker, regelgever, dat ben ik zelf.” 5% per verkocht exemplaar wordt gedoneerd aan de Hersenstichting.

Kijk ook bij

Nieuwe website over 2e feministische golf in Brabant

Velen zullen zich de ludieke en mediagenieke actie ‘Baas in eigen buik’ nog herinneren waarmee …