Maandag 3 april bezocht staatssecretaris Sander Dekker twee bijzondere scholen. Bij de Bolster in Sint-Michielsgestel zitten horende, dove en slechthorende kinderen samen in de klas. Bij basisschool Het Speleon in Uden zitten kinderen met en zonder taalontwikkelingsstoornis (TOS) samen in de klas. Een mooie vorm van passend onderwijs. Sander Dekker ging in gesprek met medewerkers en leerlingen. Leerling Lynn: “We zijn super blij dat we bij elkaar in de klas zijn gekomen.”
Sander Dekker bezocht eerst openbare basisschool de Bolster in Sint-Michielsgestel. Hier zitten horende, dove en slechthorende kinderen samen op school. Er staat een vaste leerkracht, tolk en leerkracht van zorg- en onderwijsorganisatie Kentalis voor de klas. Dekker ging in gesprek met leerlingen van groep 6 en was benieuwd hoe het werkt in de klas. Een leerling: “In de les moeten we altijd de microfoons gebruiken, zodat de kinderen die slechthorend of doof zijn alles ook kunnen horen. Bij het spelen moet je iemand aantikken in plaats van roepen. En soms moet je een vraag herhalen.” Leerling Lynn: “We zijn super blij dat we bij elkaar in de klas zijn gekomen. We leren veel meer, bijvoorbeeld gebaren.”
‘Ze praten altijd om de beurt’
“Ik vind het heel bijzonder om te zien dat jullie misschien eerst wel een beetje moesten wennen, maar dat het nu hartstikke gewoon is”, reageerde Sander Dekker. Ook kregen de leerlingen tijdens het bezoek een mooi compliment van hun juf: “Alle leerlingen luisteren ontzettend goed naar elkaar en ze praten om de beurt, om te zorgen dat de tolk het goed kan tolken. Eerst was het wennen, maar nu gaat het vanzelf. Ze hoeven daar niet meer over na te denken.” Hierna bezocht Dekker basisschool Het Speleon in Uden, waar hij een rondleiding kreeg en in gesprek ging met medewerkers. Bij deze school zitten kinderen met en zonder taalontwikkelingsstoornis samen in de klas en werken medewerkers van regulier en speciaal onderwijs ook intensief samen.
Samenwerking regulier en speciaal onderwijs
Dit is een unieke vorm van passend onderwijs. Kinderen met een beperking in horen of communiceren krijgen een onderwijsarrangement licht of medium. Dit houdt in dat zij onderwijsondersteuning op de reguliere school krijgen. Gaan meerdere kinderen met een medium onderwijsarrangement naar één reguliere school? Dan heet dat een mediumvoorziening. Bij deze scholen, zoals de Bolster en Het Speleon, hebben alle medewerkers veel kennis van de beperking. Ook zijn er dagelijks cluster-2-experts van Kentalis aanwezig om de leerlingen extra te ondersteunen. Op deze manier wordt de expertise van het speciaal onderwijs (cluster 2) en regulier onderwijs uitgewisseld. Daarnaast blijft natuurlijk de mogelijkheid bestaan, voor kinderen die dat echt nodig hebben, om naar het speciaal onderwijs te gaan (intensief arrangement).