Plan voor treinstops in Helvoirt en Vught-Noord enthousiast ontvangen

“Hier gaat mijn spoorhart harder van kloppen.” Zo reageerde Rob Jetten, fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer, afgelopen zondag bij de presentatie van een spoorplan van de D66-afdelingen Vught, ‘s-Hertogenbosch en Tilburg. De afdelingen hebben een plan van aanpak gemaakt om verschillende plaatsen en plekken op het traject Tilburg-’s-Hertogenbosch aan te sluiten als stopplaats voor de trein. “Ik ben fan”, aldus de voormalige regiomanager bij ProRail.

Een spoortraject tussen twee grote steden waaraan verschillende plaatsen liggen, maar waar de trein op geen enkele plek stopt, is heel bijzonder. Toch dat is wel het geval op het traject Tilburg – ’s-Hertogenbosch, waar aanwonenden iedere dag vooral passagierstreinen voorbij zien rijden, maar niet in- of uit kunnen stappen.

D66-afdelingen slaan de handen ineen
De D66-afdelingen in Tilburg, Vught en ’s-Hertogenbosch hebben de handen ineengeslagen en een plan gemaakt om op verschillende plekken op het traject Tilburg – ’s-Hertogenbosch aansluitingen op het bestaande spoor via lightrailvervoer of een stoptrein te realiseren. Doel is om de leefbaarheid, bereikbaarheid en mobiliteit in de regio te verbeteren. Dat is extra belangrijk als de N65 in Helvoirt en Vught en het spoor in Vught op de schop gaan. De extra stopplaatsen die in het plan worden genoemd zijn Berkel-Enschot, Van Gogh Nationaal Park (Udenhout/Biezenmortel), Helvoirt en Vught-Noord (IJzeren Man).

Pilot
In het plan van aanpak zijn alle kansen en hobbels opgenomen. De D66-fracties willen met de betrokken gemeenten, de provincie en het rijk een gezamenlijk haalbaarheidsonderzoek gaan doen naar – in eerste instantie – een pilot met lightrail op bestaand spoor. Duidelijk moet worden of het mogelijk is een lichte trein te laten rijden. Daarbij moet worden gekeken naar aspecten als bereikbaarheid, leefbaarheid, techniek, veiligheid en uiteraard financiën.

Landelijke steun voor lokaal initiatief
In eerste instantie zou Rob Jetten naar Helvoirt komen om het plan in ontvangst te nemen, maar door de strengere maatregelen rondom corona is besloten het aanbieden van het plan digitaal te doen. Dit gebeurde vanuit Helvoirt, waar D66-lijsttrekker Fons Potters het plan bij de overgang Helvoirtsestraat-Torenstraat via Teams toelichtte en overhandigde.
Rob Jetten reageerde enthousiast: “Wat goed dat jullie niet alleen een droom hebben, maar ook een plan. Juist in deze tijden zien we allemaal dat we niet alléén naar de stad moeten kijken, maar juist daaromheen. Mobiliteit via het spoor is belangrijk, niet alleen de steden sneller met elkaar verbinden, maar ook de tussenliggende plaatsen. Wij nemen als landelijke fractie dit plan mee in onze aanpak van een betere mobiliteit in Nederland.” Het complete plan van aanpak en de online overhandiging ervan zijn terug te lezen en te zien op d66vught.nl.

Kijk ook bij

De Corona Monologen: zes indringende voorstellingen

Tijdens de ‘Bossche Zomer’ zullen De Corona Monologen (een terugblik…) te zien zijn. Van 7 …