© Pablo Picasso, Naakte vrouw zittend, met hoofd rustend op hand, 1934 en Beeldhouwer, gehurkt model en gebeeldhouwd hoofd, 1933 c/o Pictoright Amsterdam 2021

Picasso’s Suite Vollard in Het Noordbrabants Museum

De man, de muze, de mythe

Pablo Picasso (1881-1973) is met recht een van de meest invloedrijke kunstenaars uit de twintigste eeuw te noemen. In de jaren dertig werkte hij aan het absolute hoogtepunt van zijn grafisch werk: de Suite Vollard. De uit honderd etsen bestaande serie vormt een afspiegeling van zijn leven en geeft een inkijk in Picasso’s creatieve denkwereld. Intieme schetsen die gaan over zijn liefde voor vrouwelijk schoon, erotiek, het kunstenaarschap, zijn bewondering voor Rembrandt en zijn vriendschap met kunsthandelaar Ambroise Vollard. Complete reeksen zijn zeldzaam. De in Madrid gevestigde Fundación MAPFRE stelde haar zelden getoonde reeks beschikbaar aan Het Noordbrabants Museum. Vanaf 9 oktober is de complete reeks te zien in ‘s-Hertogenbosch.

De man
Een kunstenaar van de ‘lijn’: met een snelle beweging van de hand tekende of schilderde Picasso een vogel, een vrouwengezicht of welke afbeelding dan ook. Zo helder als de door hem getekende lijn, zo bruisend was zijn leven en zo turbulent zijn relatie met geliefden. Hij was het voorbeeld van de mediterrane levensgenieter, macho, vrouwenverslinder. De van oorsprong Spaanse kunstenaar vestigt zich rond 1900 in Parijs. In de twintigste eeuw was de stad het absolute centrum van de vernieuwende kunst. Picasso bezocht de cafés en bordelen van Montmartre, had contact met avant-gardistische dichters, schrijvers en kunstenaars zoals Henri Matisse en Georges Braque en nam alle nieuwe kunstbewegingen in zich op. Zo kwam hij tot zijn baanbrekende meesterwerken, waaronder de prenten van de Suite Vollard.

De muze
Vrouwen spelen een belangrijke rol in het leven van Picasso, wat wordt weerspiegeld in de prentenserie. De hoofdrol in Suite Vollard is weggelegd voor Marie-Thérèse Walter. Op zeventienjarige leeftijd ontmoet zij de veel oudere – al getrouwde – Picasso in een groot warenhuis in Parijs. Hij wordt gegrepen door haar klassieke gelaatstrekken en spreekt haar aan. Marie-Thérèse wordt zijn muze en geliefde. Haar verschijning met herkenbaar silhouet is door de hele Suite Vollard te vinden. Picasso’s houding tegenover vrouwen was complex en vandaag de dag zelfs ondenkbaar, maar hij verbergt hierover in de prentenserie niets. De spanning van zijn liefdesleven is in de Suite Vollard dan ook goed voelbaar.

De mythe
Picasso liet zich veel inspireren door de Griekse mythologie. In de Suite Vollard komt het figuur van de minotaurus veelvuldig voor. Een monsterachtig wezen dat half mens, half stier is en leeft van mensenvlees. Picasso identificeerde zichzelf met de stier als toonbeeld van kracht, maar ook met het beestachtige van de minotaurus.

De serie compleet
De Suite Vollard dankt zijn naam aan de vooraanstaande Parijse kunsthandelaar en verzamelaar Ambroise Vollard. Hij steunde Picasso aan het begin van zijn loopbaan en gaf opdracht tot het maken van de Suite Vollard. De prenten voor deze reeks werden in meerdere oplages gedrukt, maar helaas kon Vollard zijn ambitie om de reeks etsen als luxe boek uit te geven niet waarmaken. Twee jaar na voltooiing van de reeks kwam Vollard om bij een tragisch auto-ongeluk. De prenten raakten verspreid. Slechts een beperkt aantal complete series bleef bewaard, waaronder deze reeks in de collectie van Fundación MAPFRE in Madrid.

Extra verdieping
Bij de tentoonstelling is een film te zien die verdieping geeft op de honderd etsen. De kijker wordt meegenomen in de leefwereld van de kunstenaar, zijn muze en de mythe. Zo komt de fascinerende wereld van Picasso weer tot leven en bekijkt de bezoeker de etsen met andere ogen.

Kijk ook bij

Eén regionale website voor woningzoekenden

15 mei start Thuispoort Voor woningzoekenden die in Noordoost-Brabant en Gennep staan ingeschreven voor een …