Jan Wouter van de Kamp

Optiek van de Kamp volledig ingesteld op techniek en gezondheid

‘Brillen zijn tegenwoordig modeaccessoires en wij kennen de branche’

Over een jaar bestaat Optiek van de Kamp een halve eeuw. In die vijftig jaar groeide de voormalige brillenzaak in de Marktveldpassage van oprichter Jan van de Kamp uit tot het toonaangevende Optiek van de Kamp aan de Vughtse Heuvel. Eigenaar Jan Wouter van de Kamp (54) heeft oog voor alle technische mogelijkheden en ontwikkelingen van de laatste decennia in de wereld van de optiek.

Door Ton Wagenaars

“Graag na het passen van de brillen deze niet terughangen. Zo kunnen wij alle brillen desinfecteren”, aldus verschillende schriftelijke verzoeken tussen de honderden brilmonturen. Maar ook nog andere gedragsregels zoals de vier richtlijnen bij “Wat vragen wij van u?” en “Wat mag u van ons verwachten?” Het zijn enkele van de vele genomen maatregelen om te beantwoorden aan de nu geldende voorzorgsmaatregelen tegen het coronavirus. Jan Wouter van de Kamp: “Het zijn eisen waarnaar wij ons schikken. Noodzakelijk om de gezondheid van onze klanten te waarborgen. Daarnaast plaatsten we beschermende glasplaten, liggen er desinfecteringsmiddelen en zijn er doekjes. Datgene wat aangeraakt is, wordt direct gereinigd en uiteraard wordt de 1,5 meter afstand in acht genomen.”. Daarnaast kreeg de zaak een Sectorplan Optiek, een dertien pagina’s tellend document waarin de hygiëne en klinische richtlijnen tot in detail worden uitgelegd. En ook daaraan wordt strikt de hand gehouden.

Volledig uitgeruste optiekzaak
De imposante optiekzaak op de Vughtse Heuvel is daar al meer dan veertig jaar gevestigd en is allang niet meer de gerespecteerde brillenzaak van weleer, maar geldt tegenwoordig als een volledig uitgeruste optiekzaak met vier gediplomeerde opticiens en deskundigen op het gebied van lenzen. Van de Kamp: “En we leiden ook studenten op en hebben daarnaast altijd een medewerkster paraat die onze klanten ontvangt en de bezoeker in contact brengt met de specialisten in de zaak.” Van de Kamp, die de gehele periode van het coronavirus de deuren geopend liet, merkte toch goed dat er minder mensen het Vughtse centrum bezochten en derhalve ook zijn zaak. “Ze zijn huiverig en onbekend met de voorzorgsmaatregelen die wij hebben genomen. Daar moesten we, net als alle andere middenstanders, dus op inspelen om een voortgang van de zaak nog enigszins te waarborgen. Consumenten wisten soms ook niet meer of ze mochten komen omdat de regels niet altijd duidelijk waren. Dat gaat de laatste weken steeds beter en daar zijn we blij om.”

Was een bril in vroeger tijden louter een middel om beter te kunnen zien, die tijd is al heel lang voorbij. Bij Optiek van de Kamp kan de kritische klant kennismaken met alle facetten van het oog, beter zien en de vele mogelijkheden van glazen, lenzen en monturen. “Wij slijpen zelf de glazen, meten ogen en hebben oogmeetcomputers en DNeyesscanners. We berekenen de bolling van het oog, hebben twee oogmeetruimtes en een werkplaats. Belangstellenden zijn altijd welkom voor een advies en ook verrichten wij allerlei reparaties waarop de klant soms gewoon kan wachten”, zegt de Vughtse ondernemer, die er prat op gaat dat hij ook brillen verzorgt voor nationale en internationale artiesten zoals Jett Rebel en de bandleden van het enkele jaren geleden overleden popidool Prince.

Veiligheid
Van de Kamp: “Een bril is een modeaccessoire geworden, een bril laat zien wie je bent en kan mensen imponeren of verbazen en wij kennen die branche van haver tot gort. Dat geldt voor alle leeftijdscategorieën dus ook voor kinderen en daar zijn we ons terdege van bewust met een exclusieve collectie monturen, in onze vestiging alleen al meer dan zevenhonderd. Wij hechten wel aan hoog geklasseerd materiaal en opperste veiligheid voor de ogen.” Van de Kamp, die vanaf zijn drieëntwintigste jaar werkzaam is in de optieksector en verschillende kwalificaties daarin behaalde, heeft derhalve ook een visie op de vele advertenties bij ‘brillengrossiers’ die spreken over extra gratis brillen en griezelig lage prijzen. “Voor alles wordt een prijs betaald. Ieder weldenkend mens weet dat je voor betere monturen wat meer betaalt, maar dan heb je ook een duurzaam product met bij ons garantie op het product en gegarandeerd een goede nazorg.” In de zaak zijn brillen voorradig van bekende merken als o.a. Andy Wolf, RayBan en Tom Ford.

Dit seizoen ronde brillen
Voor de komende zomer en ook al voor de volgende winterperiode is bij Optiek van de Kamp de nieuwe trend allang bekend. “Het wordt een tijd van veel variatie, dunne monturen en weer meer naar de ronde vorm. Voor zowel de jeugd als de volwassenen van hip tot degelijk en van flamboyant tot streng. Vergeet verder niet dat ook een zonnebril, tegenwoordig met allerlei aangepaste glazen, een heerlijk artikel is om je te presenteren.”

Kijk ook bij

‘Kampong Lunetten’ een jaar na de première opnieuw in de Speeldoos

Film over het laatste Molukse woonoord van Nederland Op 21 maart 1951 arriveert de boot …