In de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) is geregeld dat iedereen die een aanvraag doet bij de gemeente voor huishoudelijke hulp, zorg, hulpmiddelen of woningaanpassing, recht heeft op een onafhankelijke cliëntondersteuner. Bij een Wmo-aanvraag is er een gesprek – ook wel keukentafelgesprek genoemd – tussen de gemeente en de inwoner of cliënt. Het is heel prettig om bij zo’n officieel gesprek iemand naast u te hebben, onafhankelijk én met verstand van zaken.
Een onafhankelijk cliëntondersteuner bekijkt samen met u uw vraag en uw situatie en zet alles met u op een rijtje, luistert goed naar u en geeft uitleg over ingewikkelde zaken. Hij staat naast u en onderzoekt welke mogelijkheden er zijn in uw situatie, geeft u informatie en advies zodat u zélf een goede keuze kunt maken en kan u helpen bij het keukentafelgesprek met de gemeente. Ook bij een herindicatie kan de cliëntondersteuner u bijstaan. Hij bepaalt echter niet welke hulp u krijgt. Dat doen gemeente, zorgkantoor of zorgverzekering. De ondersteuner is er ook voor u als u het niet eens bent met een beslissing van de gemeente en kan u helpen bij het indienen van een bezwaarschrift.
Tien nieuwe cliëntondersteuners
Het afgelopen najaar zijn in Vught 10 nieuwe onafhankelijke vrijwillige cliëntondersteuners opgeleid door de gemeente Vught in samenwerking met MEE De Meentgroep. De cliëntondersteuners zijn onder meer afkomstig van vrijwilligersorganisatie Ouderen Samen. De meesten van hen zijn al actief als ouderenadviseur. De cliëntondersteuner is daardoor vaak al bekend bij de ouderen, wat vertrouwen geeft. Ook van de Belangenvereniging Senioren Vught (voorheen KBO) zijn enkele cliëntondersteuners opgeleid. Veel mensen kennen hen doordat ze lid zijn van de BSV. Dit kan een voordeel zijn. Inwoners van Vught hebben zodoende keuze uit vrijwilligers die hen als onafhankelijk cliëntondersteuner kunnen bijstaan. Jozef Kok is met ingang van dit jaar gestopt als cliëntondersteuner. Na 5 jaar draagt hij het met een gerust hart over aan de nieuwe lichting.
Zonder kosten of verwijzing
U hebt geen doorverwijzing of indicatie nodig om gebruik te maken van onafhankelijke en gratis cliëntondersteuning. Cliëntondersteuners zijn te bereiken via de website van Ouderen Samen: www.ouderensamen.nl. Daar vindt u ook uitgebreide informatie over cliëntondersteuning.
Via het telefoonnummer van Welzijn Vught: 073-656 5350 en de website van de BSV: www.bsv-vught.org. Kijk bij ‘diensten’ hoe u de personen direct kunt bereiken of vul de contactpagina in.