Yvonne van Balkom (foto Nabor Dupont)

Nieuw magazine voor vrouwelijke ondernemers

De Helvoirtse ondernemer Yvonne van Balkom (39) lanceerde gisteren, maandag 8 maart, een nieuw magazine, genaamd FEEM Magazine. Het start in een online-variant en is gericht op vrouwelijke ondernemers. “Het is heel vreemd dat in een overvol medialandschap weinig tot geen onafhankelijke magazines zijn die zich op vrouwelijke ondernemers richten, terwijl die groep de laatste jaren enorm groeit”, legt Van Balkom uit.

“Ik voelde een paar maanden geleden de behoefte om een uitgebreid artikel te schrijven voor en over vrouwelijke ondernemers”, vertelt de ondernemer, die na haar jaren op het Maurick College journalistiek heeft gestudeerd in Amerika en Tilburg. “Maar meteen daarna realiseerde ik me dat ik geen blad kon bedenken waar ik het zou kunnen aanbieden. De huidige magazines met een onafhankelijke redactie plaatsen zo nu en dan wel eens wat over vrouwelijke ondernemers, maar ik zag nergens een duidelijke link met wat ik voor ogen had. De volgende dag viel het kwartje: ik ga het zelf opzetten.” Inmiddels bestaat de redactie uit 18 teamleden.

FEEM, ontstaan vanuit het Engelse woord ‘fame’, roept vrouwelijke ondernemers op om van zich te laten horen. “Veel vrouwelijke ondernemers zijn heel bescheiden, terwijl ze zich best meer zouden mogen profileren. En aan de andere kant zeggen we hiermee ook: ‘Het draait niet om de fame. Het gaat niet om het aantal volgers op social media. Het gaat om de impact die je maakt met je bedrijf’.”

Het draait bij Van Balkom ook om die impact. “Natuurlijk zet ik mijn ondernemerservaring in om dit online-magazine ook financieel winstgevend te maken, maar de financiële winst staat niet voorop. Ik zie mezelf als een social entrepreneur. Dat betekent dat ik ga voor impact first.”

Ze wordt geleid door een sterke intrinsieke motivatie en legt uit: “Het is algemeen bekend dat de houdbaarheidsdatum van het huidige economische systeem – waar welvaart boven alles gaat – voorbij is. Steeds meer mensen realiseren zich dat hun geluk niet te vinden is in een grotere auto, werkstressgerelateerde klachten blijven stijgen en ook moeder natuur schreeuwt dat het anders moet. We bevinden ons momenteel in een overgang van een oud naar een nieuw systeem. In economisch opzicht bewegen we van de kenniseconomie naar de betekeniseconomie.” Van Balkom wil met dit magazine een bijdrage leveren aan deze transitie. “Vrouwelijke ondernemers spelen een belangrijke rol in die betekeniseconomie, omdat zij eraan bijdragen dat het ondernemerslandschap meer in balans komt wat masculiniteit en femininiteit betreft.” Het magazine opent met een artikel dat deze stelling onderbouwt.

Op dit moment is 37% van de zelfstandigen vrouw. “Dit mag veel meer in balans komen”, aldus Van Balkom. “Met onze artikelen zorgen we voor zichtbare rolmodellen, worden vragen van lezers beantwoord en inspireren we elkaar.” Het motto van het magazine is ‘We rise by inspiring each other’. Dit gaat verder dan alleen de artikelen, wat de hoofdredacteur betreft. “Met de lezers die dat willen, komen we ook wekelijks online bij elkaar om samen te praten over wat ons bezighoudt, hoe we vanuit onze femininiene kracht ons bedrijf kunnen opbouwen zoals we voor ogen hebben.”

De artikelen zijn gratis te lezen op www.feemonline.nl. Het is de intentie van Van Balkom om over een tijd ook een gedrukte variant uit te brengen.

Kijk ook bij

De Corona Monologen: zes indringende voorstellingen

Tijdens de ‘Bossche Zomer’ zullen De Corona Monologen (een terugblik…) te zien zijn. Van 7 …