Minder klachten over gemeente Vught in 2020

Uit het jaarverslag van het Vughtse college over de klachtenbehandeling blijkt dat er in 2020 minder klachten van burgers bij de gemeente zijn binnengekomen dan in het jaar daarvoor. In 2020 werden er 8 klachten geregistreerd. In 2019 werden 12 klachten ingediend, deze waren op 1 januari 2020 allemaal afgedaan. Er is momenteel nog één klacht uit 2020 niet afgerond. Bij deze klacht is ook een verzoek van klager in behandeling. Na afronding van het verzoek zal de behandeling van de klacht, als dat dan nog nodig is, worden vervolgd.

Iedereen heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde situatie tegen hem of haar of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen. Dit geldt ook als het gaat om gedragingen van personen, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan. Klachten van burgers verdienen ook de aandacht. Het is belangrijk ingekomen klachten met zoveel mogelijk zorg te behandelen. Een zorgvuldig onderzoek met betrekking tot klachten kan voor de gemeente Vught namelijk een belangrijk leereffect opleveren, het geeft de mogelijkheid fouten te herstellen en procedures te verbeteren.

Klachtenverordening
Op 8 oktober 2020 heeft de gemeenteraad de ‘Klachtenverordening gemeente Vught’ vastgesteld, de tot op dat moment geldende Klachtenregeling van de raad is daarbij ingetrokken. In de nieuwe verordening heeft de raad vastgelegd dat klachtbehandeling twee fases kent. In de eerste fase probeert de klachtbehandelaar de klacht direct of door bemiddeling tot tevredenheid van de klager op te lossen. Dit is de informele fase. In de tweede fase wordt de wettelijke procedure voor de behandeling van klachten gevolgd. Een klager kan ook direct kiezen voor deze formele procedure. Burgemeester en wethouders hebben de regels van de gemeenteraad nader uitgewerkt in de ‘Klachtenregeling gemeente Vught’. Daarin is bepaald op welke wijze en door wie klachten worden behandeld. Ook bevat de Klachtenregeling bepalingen om ervoor te zorgen dat de wettelijke regels worden nageleefd. De regeling laat ruimte voor maatwerk waarbij de klachtenprocedure wel aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Als een klager niet tevreden is over de afhandeling van een klacht, kan deze zich wenden tot de Nationale Ombudsman. Bij klachtbehandeling wordt een informele benadering nagestreefd. De klachtbehandeling is laagdrempelig ingericht en het contact met de burger staat centraal.

Klachten
De 8 klachten die in 2020 bij de gemeente binnenkwamen gingen in 4 gevallen over de bejegening door medewerkers van de gemeente. Twee klachten gingen over het uitblijven van een reactie na een verzoek aan de gemeente. Een klacht ging over het niet volgen van de juiste procedure en 1 klacht had betrekking op slecht communiceren door medewerkers van de gemeente. Op de gemeentesite vught.nl kunt u onder het hoofdstuk ‘Bestuur en Organisatie’ het kopje ‘Klachten’ vinden. Daar kunt u een klachtenformulier downloaden, waarmee u een klacht kunt indienen over een gedraging van een bestuursorgaan en/of een ambtenaar.

Kijk ook bij

Is uw reanimatiecertificaat verlopen?

Stichting HartVeilig Vught doet een dringende oproep aan iedereen die in het verleden een certificaat …