Hanneke van Heijst (links) en Lucyl Verhoeven

Meer aandacht voor patiënt door inzet AI in spreekkamer

Ingezonden mededeling

Patiënten vertellen gemakkelijker hun verhaal en zelf zit hij meer ontspannen in het consult. Neuroloog Thom Timmerhuis van het Jeroen Bosch Ziekenhuis is een van de 52 zorgprofessionals die sinds een jaar spraakherkenning gebruikt. Dit is een systeem dat via een slim algoritme automatisch een samenvatting maakt van de gesprekken die met patiënten worden gevoerd. Aan de pilot binnen het Jeroen Bosch Ziekenhuis deden naast neurologen ook medisch psychologen en longartsen mee. De eerste resultaten zijn zeer positief.

Administratieve taken nemen veel tijd in beslag van zorgprofessionals, terwijl de druk op de zorg toeneemt. De inzet van nieuwe technologieën zoals artificial intelligence (AI) biedt uitkomst. Spraakherkenning levert een belangrijke bijdrage in het verminderen van de administratieve last.

15% minder registratietijd
Er wordt verwacht dat de totale registratietijd met vijftien procent vermindert. Doordat zorgverleners zich meer kunnen richten op de patiënt en minder tijd kwijt zijn aan administratie, nemen waarschijnlijk ook het werkplezier en de patiënttevredenheid toe. De daadwerkelijke impact wordt komend jaar gemeten als uitgebreide evaluaties worden gedaan bij JBZ’ers en patiënten.

Paarse mol
“In het begin moet je het systeem leren hoe je het gesprek opgeschreven wilt hebben”, aldus Thom Timmerhuis. Dat vergt wat bijsturing. Soms was het te lang, dan weer te kort … En je moet zeker de tekst blijven checken. Het systeem maakte een keer een paarse mol van paracetamol. Dat had ik kennelijk niet duidelijk genoeg uitgesproken. Het programma leert heel snel. Het weet bijvoorbeeld op een gegeven moment ook dat iets niet bij het gesprek hoort. Bijvoorbeeld als er iemand binnenloopt of als de telefoon gaat. Zelfs als je met 10 vingers kunt typen, is dit een aanrader.”

Alle consultregistrerende JBZ’ers
Zorgprofessionals van de vakgroepen Neurologie, Medische Psychologie en Longgeneeskunde hebben het afgelopen jaar met de pilot voor spraakherkenning meegedaan. In januari en februari van 2025 maakten zij samen zo’n 1400 transcripties. Vaak van gesprekken die langer dan een half uur duurden en veel tijd kostten om uit te werken. “Vanwege de goede ervaringen zijn nu ook Kindergeneeskunde en Chirurgie aangehaakt. Er is veel animo voor”, zegt Hanneke van Heijst, projectleider strategie en innovatie.

Opstap naar meer
Thom Timmerhuis: “De volgende stap? Dat het systeem automatisch een MRI van het brein aanvraagt of bijvoorbeeld een consult bij de plastisch chirurg.” Volgens Hanneke van Heijst is dat op termijn zeker mogelijk. “Het automatisch klaarzetten van orders op basis van de informatie in het gesprek is straks zeker mogelijk. De zorgprofessional hoeft dan alleen nog een bevestigend vinkje te zetten. Eigenlijk is dit een opstap naar andere mogelijkheden. Daarnaast wordt mogelijk dat de medische verslaglegging in voor patiënten begrijpelijke taal wordt omgezet. En we gaan ernaar toe dat de zorgprofessional op basis van het gesprek advies krijgt van een slim algoritme dat gevoed wordt door allerlei wetenschappelijke artikelen.”

Zelf controleren
“We hebben alle verplichte stappen doorlopen om te voldoen aan de privacy- en beveiligingsrichtlijnen”, zegt Hanneke van Heijst. Ook het Nederlandse bedrijf Autoscriber waarvan het systeem is, voldoet aan alle wetgeving. “Maar de wet verandert nog regelmatig op het gebied van AI. Daarom houden we scherp in de gaten of we hieraan kunnen blijven voldoen. En het belangrijkste: als zorgprofessional moet je zelf blijven controleren of de tekst overeenkomt met wat je wil vastleggen. Dat zal altijd zo blijven.”

Kijk ook bij

Expositie ‘Tussen Tijd en Stilte’ Ton Willemsen in Ketjapfabriek

Tot en met 31 juli is in De Ketjapfabriek in Vught de expositie ‘Tussen Tijd …