V.l.n.r.: Henk Foekens (Voedselbanken Nederland), Ellen van der Linde (Marketing Manager Douwe Egberts), Jaap Stelling (Lionsclubs Nederland) en René Froger (ambassadeur van Voedselbanken Nederland)

Lionsclubs bereiken mijlpaal van 1 miljoen pakken koffie voor Voedselbanken Nederland

Lionsclubs Nederland zamelt voor het 9e jaar op rij waardepunten van Douwe Egberts in voor Voedselbanken Nederland. Want voor veel mensen die een pakket van de voedselbank ontvangen, is een dagelijks kopje koffie niet vanzelfsprekend. In dit coronajaar leverde de actie ruim 50% meer op dan vorig jaar en konden de waardepunten omgezet worden in 204.000 pakken koffie Aroma Rood tegenover 134.000 pakken afgelopen jaar. Dat is incl. 20% extra donatie van Douwe Egberts. Sinds vorige week biedt Douwe Egberts binnen het spaarprogramma de mogelijkheid om het hele jaar door te schenken aan het goede doel.

Lionsclubs Nederland heeft wederom records gebroken met de jaarlijkse inzamelingsactie voor Voedselbanken Nederland. Sinds 2012 zamelt deze charitatieve club door heel Nederland waardepunten van Douwe Egberts in, om deze te kunnen verzilveren tegen D.E Aroma Rood pakken koffie. Afgelopen vrijdag overhandigde Jaap Stelling van Lionsclubs Nederland 204.000 pakken koffie aan René Froger, ambassadeur van Voedselbanken Nederland. Dat zijn er 70.000 meer dan het jaar daarvoor. Mooi feit is dat daarmee ook een record van 1 miljoen pakken koffie voor de voedselbanken in de afgelopen negen jaar is overschreden.

Een kop koffie is voor ruim een miljoen Nederlanders die onder de armoedegrens leven, een product dat een flinke hap uit het beschikbare budget neemt. Een dagelijks bakje koffie is dus ook voor de klanten van de voedselbanken in Nederland niet vanzelfsprekend. Pien de Ruig van Voedselbanken Nederland zegt hierover: “We streven bij de samenstelling van de voedselpakketten naar een combinatie van verse producten zoals groente en fruit en langer houdbare producten. In de praktijk worden langer houdbare producten zoals koffie minder vaak gedoneerd, waardoor koffie lang niet altijd deel uitmaakt van de pakketten. Door deze jaarlijkse inzamelingsactie van Lionsclubs Nederland zit koffie de komende tijd in de pakketten en dat waarderen onze klanten enorm.”

Lionsclubs overdonderd door eigen succes
De jaarlijkse Lionsclubs-actie liep van december tot half februari. Op honderden plekken in het land, waaronder in veel supermarkten, stonden verzameldozen waar mensen hun D.E waardepunten konden doneren. Jaap Stelling van Lionsclubs Nederland zegt: “Ik ben echt overdonderd door dit succes. Door corona waren meerdere inzamelingspunten gesloten, maar toch is de opbrengst veel hoger dan andere jaren. Zo kunnen steeds meer mensen genieten van een dagelijks bakje koffie. Geweldig toch?!” René vult aan: “Het is hartverwarmend om deze inzet van Lionsclubs te zien, waarmee zij al zo veel jaren een groot aantal Nederlanders weet aan te zetten tot sparen voor onze voedselbanken. Onze dank is groot!”

Kijk ook bij

Kjeld Zwitserloot wint Europese eindronde van European Olympiad of Experimental Science

Na winst bij de Nederlandse eindronde van de European Olympiad of Experimental Science (EOES) in …