Kunst & Cultuur op school

Basisscholen in Cromvoirt, Helvoirt en Vught besteden allemaal aandacht aan kunst- en cultuuronderwijs. Leerlingen leren van en over kunst en ontwikkelen vaardigheden zoals creatief denken, experimenteren en onderzoeken, ambachtelijke en technische vaardigheden, samenwerken en reflecteren. Ze krijgen creatieve lessen in de klas, werken samen met kunstdocenten, of bezoeken een voorstelling, tentoonstelling of atelier.

Cultuurcoördinator
Elke basisschool binnen de gemeente Vught heeft één of twee interne cultuurcoördinatoren (ICC). Dit is een leerkracht die is gespecialiseerd en geschoold om binnen de school het kunst- en cultuuronderwijs aan te jagen. Dit doen zij niet zomaar, maar vanuit een visie, ambities en cultuurbeleid. Om hier vorm en invulling aan te geven worden zij ondersteund door de cultuurcoaches van Plaza Cultura.

Sandra (ICC op De Avonturier) kijkt verrast door de VR-bril

Inspiratie en scholing
Vier keer per jaar komen de cultuurcoördinatoren van de basisscholen uit de gemeente bij elkaar om zich te professionaliseren, intervisie te houden en zich te laten inspireren. Op dinsdag 20 juni kwamen de ICC’ers weer samen, voor de laatste bijeenkomst van dit schooljaar. Plaza Cultura verzorgde een verrassende workshop van een gastdocent van ‘Beam It Up’ uit Eindhoven; een organisatie die zich inzet voor educatie in media en technologie. In een workshop ‘VR in de klas’ ontdekten de ICC’ers op welke manier VR ingezet kan worden om met leerlingen naar de eigen leefomgeving te kijken en creatief aan de slag te gaan. Foto’s maken, tekenen en knippen, werken in een educatieve app, en je vervolgens samen in je eigen gecreëerde digitale en virtuele realiteit bevinden met een VR-bril. Met plezier lieten de ICC’ers zich onderdompelen. Even zelf het belang en de waarde voelen van het zelf maken en doorlopen van een creatief en digitaal proces. Een van de ICC’ers reageert: “Dit is heel mooi te koppelen aan het thema ‘inrichten van je eigen omgeving’, of het is een mooie manier om te werken over je school(plein) of over erfgoed.”

Inspirators, vormgevers en verbinders
Een volgende keer gaat de groep het met elkaar hebben over hoe je je schoolteam motiveert voor kunst en cultuur en op welke manier je je muziekonderwijs kunt inrichten. Heleen Korthals, Cultuurcoach gemeente Vught: “ICC’ers zijn inspirators, vormgevers en verbinders voor kunst en cultuur op school. Zij zorgen ervoor dat de leerlingen en leerkrachten in aanraking komen met kunstenaars, dans, muziek, theater, media en meer. Daarmee zijn zij onmisbaar om ervoor te zorgen dat niet alleen rekenen en taal belangrijk zijn. De creativiteit van kinderen wordt aangeboord en de kansen worden benut om met kunst bij te dragen aan talent, persoonsvorming, samenwerking en een reflectie op de wereld.”

Plaza Cultura
Benieuwd wat voor activiteiten de ICC’ers op hun school realiseren? Neem eens een kijkje op  www.plazacultura.nl. In het fotoalbum zijn allerlei mooie voorbeelden te vinden.

Kijk ook bij

Martien en Jet van Broekhoven 65 jaar getrouwd

Martien (87) en Jet (86) van Broekhoven zijn op 20 juli 65 jaar getrouwd. Zij …