Kjeld Zwitserloot wint Europese eindronde van European Olympiad of Experimental Science

Na winst bij de Nederlandse eindronde van de European Olympiad of Experimental Science (EOES) in januari, heeft Kjeld Zwitserloot (klas 5) uit Rosmalen namens Gymnasium Beekvliet met het gemengde scholenteam ook een gouden medaille gewonnen bij de Europese eindronde. Het beste eindresultaat van een Nederlands team ooit.

Er deden 46 teams mee uit 24 landen, en elk team bestond uit drie leerlingen. Kjeld nam deel met Jochem Kistemaker (Stedelijk Gymnasium, Schiedam) en Robert Stepanyan (Trevianum, Sittard). De olympiade werd georganiseerd door de Universiteit van Luxemburg.

Enthousiasme
Het doel van de EOES is scholieren van havo en vwo te enthousiasmeren voor bètawetenschappen en techniek. In teams van drie personen doen ze experimenteel onderzoek en lossen ze problemen op die biologische, natuurkundige en scheikundige elementen bevatten. De EOES daagt scholieren uit het beste uit zichzelf te halen. Hun creatieve talent wordt aangesproken in het combineren van kennis en praktische vaardigheden. Daarnaast zijn samenwerken, plannen en het verdelen van taken essentiële onderdelen van deze olympiade.

Spannend
De leerlingen waren verrast door hun goede prestatie. Kjeld: “De ceremonie was ontzettend spannend, omdat we geen idee hadden hoe hoog we zouden eindigen. Het werd gaandeweg steeds duidelijker dat we goed hadden gescoord.”

Straling, conserveermiddelen en een achtbaan
Tijdens de EOES voerden de teams verschillende practica uit. In de eerste taak hielpen de leerlingen kanker te bestrijden door enkele chemische en fysische factoren te onderzoeken die DNA-beschadiging kunnen veroorzaken. Bij natuurkunde maten ze de radioactieve straling. Robert: “Het practicum over radioactiviteit vond ik ontzettend origineel. Op school leer je eigenlijk alleen de theorie.” De analyses in de tweede taak stonden in het teken van een bekend Luxemburgs festival. De leerlingen onderzochten conserveermiddelen in limonade, de zuurtegraad van mosterd en classificeerden verschillende vissen. Jochem: “Het ontleden van de vis en het analyseren van de schubben was voor mij een nieuwe ervaring.” Bij de natuurkundeopgave berekenden de leerlingen de valsnelheid in de achtbaan van het park. Naast natuurwetenschappelijke ervaring geeft de olympiade de jonge talenten de kans medeleerlingen uit de hele Europese Unie te ontmoeten.

Kijk ook bij

Geef jouw sportkleding een tweede kans

Na de zomervakantie wordt voor de 6e keer de Sportkleding Weggeefbeurs gehouden. Vanaf april is …