Jacques Frenken, in het midden met hoed (foto: Urijan Poerink)

Jarige Jacques Frenken schenkt Vughts Museum schilderij

De Vughtse kunstenaar Jacques Frenken is 90 geworden. Wie jarig is, moet trakteren. Tijdens een besloten bijeenkomst in DePetrus onthulden museumvoorzitter Henk Smeets en cultuurwethouder Toine van de Ven het schilderij dat Frenken aan het museum heeft geschonken. Als eerbetoon organiseert het museum van 10 tot 20 maart een bescheiden expositie met enige van zijn schilderijen, een glas-in-loodraam, de Spijkermadonna en de roemruchte Zwarte Madonna. Dat beeld, moeder Maria met kind – in delen gezaagd en opnieuw geassembleerd – is te bewonderen in de voormalige doopkapel. Vanaf 26 mei exposeert Frenken eveneens bij de Mark Peet Visser Gallery in Den Bosch. Meer info op jacquesfrenken.nl.

Door Maarten Kroese

Jacques Frenken (Den Bosch, 1929) kan terugkijken op een succesvolle kunstenaarscarrière. Zo ontving hij bijvoorbeeld de Prix de Rome en exposeerde hij in moderne kunsttempels als het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Abbemuseum in Eindhoven. Hij werkte veel in opdracht, maar maakte ook vaak vrij werk. Schilderijen, sculpturen, tekeningen, reliëfs, stillevens of glas-in-loodramen, waarbij hij regelmatig van stijl veranderde om artistiek niet vast te lopen. Frenken maakt nog steeds schilderijen in een kenmerkend handschrift van abstracte figuren, letters en strepen. Het geëxposeerde glas-in-loodraam maakte hij in 1969 in particuliere opdracht voor een Vughts woonhuis. Dat huis is afgebroken, maar het raam bleef gelukkig bewaard. Hij ziet het nu, na vijftig (!) jaar, weer terug.

Seminarie
Zoon Gilles Frenken, zelf kunstenaar en filmmaker: “Op zijn 12e werd mijn vader naar het seminarie gestuurd. Hij vond het er onaangenaam, maar leerde er wel uitstekend orgel spelen. Vanaf zijn 16e was hij organist van de Vughtse Mariakerk en later van de St.-Jan. Mijn ouders vonden een conservatoriumopleiding een opleiding tot armoede. Omdat hij ook uitstekend kon tekenen, volgde mijn vader een opleiding tot tekendocent in Tilburg, gevolgd door de Rijksacademie in Amsterdam.”

Van het gedachtegoed van de katholieke kerk keerde Frenken zich af, maar hij bleef geïnspireerd door het exterieur en interieur van kerken. Omdat hij de betekenis van symbolen als het kruis of de madonna afgesleten vond, experimenteerde hij vanaf 1964 met gezaagde en geassembleerde heiligenbeelden zoals de Zwarte Madonna. “De VPRO-televisie maakte hierover een documentaire, waardoor hij een landelijk bekend kunstenaar werd. Toen hij in de jaren daarna zich met hetzelfde enthousiasme tot andere stijlen wendde, verflauwde die bekendheid. Onterecht, want al zijn werk is de moeite waard.”

Klassieke muziek
Zijn tweede inspiratiebron is de hedendaagse klassieke muziek. “Hij is gek op de orkestmuziek van de Franse componist/organist Olivier Messiaen en voelt zich eveneens thuis bij de minimal music van Steve Reich of Philip Glass. De muzikale opbouw, ritmiek, dynamiek, klankkleur van de partituren probeert hij in beeld te vangen op enorme doeken. Zijn energie en inspiratie blijven onuitputtelijk, ondanks zijn hoge leeftijd.”

Kijk ook bij

‘Kampong Lunetten’ een jaar na de première opnieuw in de Speeldoos

Film over het laatste Molukse woonoord van Nederland Op 21 maart 1951 arriveert de boot …