Insprekers: N65 moet radicaal anders

Commissie: Alleen ‘Raad van State-proof’ plan is acceptabel

In de commissievergadering van donderdag 16 maart discussieerde de Vughtse politiek welke duiding gegeven moet worden aan de uitspraak van de Raad van State over de N65. In de raadsdialoog van 9 maart zag Liesbeth Schippers van PelsRijcken nog mogelijkheden om binnen een half jaar met een aangepast plan te komen dat wel acceptabel is voor de Raad van State. Of daar in de Vughtse raad een meerderheid voor komt, is de vraag. Volgens de insprekers en diverse raadsfracties moet het roer helemaal om.

Volgens Theo Smit, die insprak namens de vereniging ‘Samen voor Vught’, had de Raad van State zeer gegronde redenen om het plan voor de reconstructie van de N65 te vernietigen: “Het gaat daarbij niet om een onsje meer of minder stikstof, het gaat om de leefbaarheid van Vught, het Groene Woud en de daar aanwezige dorpen, op korte termijn en vooral ook op lange termijn. Nederland wordt eindelijk wakker en begint te beseffen dat dingen anders moeten. Niet een beetje anders, maar radicaal anders.”
Samen voor Vught is met deze gedachte in het achterhoofd naar de N65 gaan kijken. Waarom gaat er zoveel verkeer door het dorp? Wat zijn de gevolgen van de voorgenomen reconstructie? Smit: “Deze laatste vraag is gemakkelijk te beantwoorden: een verdiepte ligging, zonder stoplichten en met hogere toegestane snelheid, trekt meer verkeer aan, geeft meer uitstoot, produceert meer lawaai, kost Vught veel geld en houdt de problemen in stand. Kortom, het tast de leefbaarheid van Vught en het Groene Woud verder aan, nu en in de toekomst. Dat is precies de ontwikkeling die de Raad van State heeft willen stoppen.”

Lees het volledige artikel in Het Klaverblad van 22 maart. Dat kan ook online; klik hier.

Kijk ook bij

Kjeld Zwitserloot wint Europese eindronde van European Olympiad of Experimental Science

Na winst bij de Nederlandse eindronde van de European Olympiad of Experimental Science (EOES) in …