Huizenprijzen in Vught nu 20% hoger dan in de crisis

De Vughtse makelaar AtenZijlstra heeft zijn huisstijl na ruim 15 jaar aangepast. De kenmerkende groene kleur is deels vervangen door antracietgrijs. Dat betekent niet dat de bedrijfspolicy is veranderd. Tjeerd Zijlstra: “Wij willen met ons beeldmerk uitstralen dat de mens belangrijk voor ons is. Wij zetten er op in dat zowel verkoper als koper kunnen terugzien op een plezierige deal. Daarvoor is het belangrijk dat beiden vooraf precies weten wat ze van ons kunnen verwachten.

AtenZijlstra heeft vanaf het prille begin gekozen voor kwaliteit. Tjeerd Zijlstra: “Iedereen die een huis wil verkopen of kopen, hoopt natuurlijk op een zo gunstig mogelijk resultaat. Toch bepaalt niet alléén de hoogte van de koop- of verkoopprijs de kwaliteit van het proces. De manier waarop alle zaken er omheen efficiënt en transparant geregeld zijn, is van groot belang. Zo werken wij altijd met een bouwkundige keuring en een meetcertificaat zodat alle maten exact vaststaan. Waardoor je niet in de loop van het verkoopproces met ‘losse eindjes te maken krijgt.”

Uitverkocht!
De huizenmarkt is in delen van het land echt ‘booming’. Zijlstra: ”Dat betekent dat makelaars soms ‘uitverkocht’ raken en nauwelijks nog aanbod hebben. Daar is hier in de regio nog geen sprake van, maar het betekent nogal eens dat collega’s gaan concurreren op de hoogte van de courtage. Als fullservice makelaars gaan concurreren op prijs, dan gaat dat onherroepelijk ten koste van de kwaliteit. Iemand die kiest voor onze aanpak kan er op rekenen dat wij er alles uithalen wat er in zit, maar dat we ook de koper respecteren.” De vereniging ‘Eigen Huis’ heeft erover geklaagd dat nergens te vinden is wat de hoogte van de courtage is die een makelaarskantoor vraagt. Zijlstra: “Als je een aanbouw aan je huis gaat zetten kun je de prijs die je daarvoor moet betalen ook niet op internet vinden. Een goede makelaar kijkt wat hij moet doen om een huis te kunnen verkopen en bepaalt aan de hand daarvan de hoogte van de courtage. Verkopers moeten zich serieus afvragen: Is de goedkoopste makelaar wel de beste, die zorgt voor de hoogste opbrengst.”

Boven de vraagprijs
De kopersmarkt die we in de crisisperiode hebben gekend is voorbij. Zijlstra: “In de periode tussen 2008 en het laagste punt in 2013 zijn de gemiddelde huizenprijzen hier met zo’n 18 procent gedaald, maar nu liggen ze weer 20% hoger dan op het diepste punt van de crisis. De achterstand is meer dan ingelopen.” Door de overspannen situatie op de woningmarkt en het tekort aan gewilde woningtypen is het bieden van de vraagprijs vaak niet genoeg om eigenaar van een fel begeerde woning te worden. Tjeerd Zijlstra: “Dat is natuurlijk een vervelende manier van kopen. Ik zou daar zelf ook niet blij mee zijn, maar als verkopers moeten wij zoeken waar de grenzen liggen. Als er meer kopers grote interesse in een pand hebben, moeten we iedereen een faire kans geven. Bij zo’n situatie is het vooral belangrijk dat wij de potentiële kopers goed uitleggen hoe het proces werkt. Wij kunnen niet aan iemand een huis verkopen terwijl we weten dat er nog andere kopers in de markt zijn die er meer voor willen geven. Als we dat wel doen zijn we zelfs klachtwaardig. NVM heeft in Amsterdam en Groningen pilots gehouden met online bieden om te kijken of dat het bieden op woningen transparanter kan maken. Via ‘NVM Online Bieden’ kunnen geïnteresseerde kopers dan zien wat anderen over hebben voor een woning en zelf hun bod plaatsen of aanpassen. Nu start er buiten de steden nog zo’n pilot en daaraan gaan wij ook meedoen.”

Kijk ook bij

Expositie Cor van Geffen in Museum Boxtel

Tot en met 5 januari 2025 is in Museum Boxtel de kunstexpositie te zien met …