Hoe bescherm ik me tegen financieel misbruik op internet?

Financieel misbruik komt in verschillende vormen voor. Via internet, telefonisch of op straat met de zogeheten babbeltrucs, maar ook in huiselijke kring. Wat kunt u doen om uzelf of iemand anders in uw omgeving te beschermen tegen deze vorm van misbruik? In dit artikel krijgt u enkele digitale-preventietips. Zeker in deze tijd van corona zijn internetcriminelen actief.

Veel zaken worden via internet geregeld. Hoe doet u dat op een veilige manier? Een simpele tip is dat een veilige website altijd begint met https://. De s staat voor ‘secure’, dat veilig betekent. Daarnaast staat in de adresbalk een slotje. Is dat gesloten, dan is de webpagina veilig. Is het geopend, dan hebt u géén veilige website. Laat in dat geval geen persoonlijke gegevens achter. Sla uw wachtwoorden nooit automatisch op. Mocht iemand anders toegang krijgen tot uw computer, dan kan die persoon zonder problemen overal inloggen.

Wat is phishing?
Krijgt u ook wel eens een mail om uw inlogcodes van uw bank door te geven, omdat deze vervangen zouden moeten worden? Dan hebt u een phishing mail ontvangen. Een phishing mail lijkt op een echte mail van bijvoorbeeld de bank. Hierin wordt naar persoonlijke gegevens gevraagd. Een bank doet dit nóóit op deze manier. Ga niet in op deze digitale verzoeken. Ook als u gebeld wordt, zorg dan dat u zeker weet dat u een medewerker van de bank aan de telefoon hebt. Desnoods belt u zelf terug, zodat u zeker weet dat degene die u spreekt te vertrouwen is. Een bank vraagt nóóit naar uw pincode. Die is persoonlijk en mag u nooit afgeven aan een ander. Ook bij berichten van andere organisaties of bedrijven geldt: klik nooit zomaar op een linkje en geef niet zomaar informatie door.

Cursus digitale vaardigheden
De overheid werkt steeds meer via internet. Of het nu gaat om het aanvragen van huurtoeslag, het zoeken van werk of om het doorgeven van een verhuizing: steeds vaker kan dit alleen via internet. Best lastig als je hier niet zo handig mee bent. Bibliotheek Vught kan u hierbij helpen op de onderstaande manieren.

Inloop digitaal vragenuurtje
Hebt u vragen over uw digitale apparaat of over het werken met DigiD? Wilt u werken met de digitale overheid, maar u weet niet hoe dat werkt? Vrijwilligers zitten voor u klaar voor al uw digitale vragen. Zij geven informatie én praktische tips. Neem uw apparaat mee en u wordt ter plekke geholpen. Het vragenuurtje, iedere dinsdag van 13.00-14.00 uur, wordt samen met ABZ georganiseerd.

iPad café
In het iPad café leren de bezoekers alles over het gebruik van de iPad. Elke maand is er een ander thema, waar kort aandacht aan wordt besteed. De middagen worden op iedere tweede dinsdag van de maand van 15.00-16.30 uur samen met Welzijn Vught gehouden. Aanmelden kan via de balie van de bibliotheek in DePetrus. Ouderen Samen organiseert een tablet-vragenuurtje op vrijdag 19 november van 10.00-11.00 uur in de Rode Rik.

Klik & Tik is een cursus voor iedereen die wil leren om met een computer om te gaan of wil weten hoe het internet werkt. Iedere vrijdag van 13.00-15.00 uur. Aanmelden kan via de balie. Kijk voor meer informatie op socialekaart.vught.nl.

Kijk ook bij

Is uw reanimatiecertificaat verlopen?

Stichting HartVeilig Vught doet een dringende oproep aan iedereen die in het verleden een certificaat …