Tijdens de coronaperiode ging het onderwijs online ‘gewoon’ door. Jammer genoeg was projectmatig en fysiek samenwerken een stuk moeilijker, terwijl onderwijs voor een groot deel juist draait om samen leren en onderzoeken. Gymnasium Beekvliet pakt daarom van 23 t/m 25 mei deze draad weer op met de projectdagen.
Tijdens deze dagen zijn er geen reguliere lessen en gaan alle leerlingen van klas 1 t/m 5 aan de slag met uiteenlopende projecten. Van mythes uitbeelden met Lego tot sportanalyse, en van watermanagement tot onderzoek naar de situatie in Oekraïne. Het doel van deze dagen is dat leerlingen werken aan hun onderzoeksvaardigheden, waarbij de nadruk ligt op samenwerken, presenteren en verslagleggen.
De projectdagen worden voor elke jaarlaag aan een ander onderwerp gekoppeld.
Klas 1 gaat mythen vertellen en uitbeelden met Lego. Op dag drie hebben ze allemaal met hun groepje een verhaal in Lego staan.
Klas 2 onderzoekt wat ‘nieuws’ is, hoe dit tot stand komt en leren ze over de dilemma’s waar journalisten dagelijks voor staan. Er staan een excursie naar Beeld en Geluid in Hilversum en een workshop Newsroom op het programma. Uiteindelijk stellen ze zelf een nieuwsuitzending samen.
Klas 3 gaat zich verdiepen in het watermanagement, waarbij ze op excursie gaan naar This is Holland en het Waterliniemuseum.
Klas 4, Maatschappijstroom onderzoekt vanuit verschillende invalshoeken (geschiedenis, aardrijkskunde, economie, filosofie) de huidige situatie in Oekraïne. Zij schrijven hier deze dagen een essay over.
Klas 4, Natuurstroom doet onderzoek op sportief vlak. In groepen doen de leerlingen deelonderzoeken op het gebied van biologie, natuurkunde en scheikunde van de Sportanalyse.
Klas 5 maakt een start met hun profielwerkstuk. Naast brainstormsessies en literatuuronderzoek worden er diverse workshops georganiseerd, zoals ‘Hoe formuleer ik een heldere onderzoeksvraag?’ en ‘Hoe pak ik bronnenonderzoek goed aan?’
Op woensdagmiddag pitchen de leerlingen hun plannen en voorlopige onderzoeksvraag.