Goederentreinen gaan ’s nachts langzamer rijden

Goed nieuws voor mensen die in Vught in de buurt van het spoor wonen. Er komt een proef met lagere snelheden van goederentreinen in de nacht. Daarmee gaat een grote wens van D66 en aanwonenden van het spoor in vervulling. D66 Vught heeft het afgelopen jaar een grote lobby ingezet voor deze maatregel. “Echt geweldig dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven het zo snel geregeld heeft gekregen”, zegt een tevreden D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens.

In november 2017 nodigde de D66-afdeling Vught-Helvoirt-Cromvoirt Tweede Kamerlid Rob Jetten uit voor een bezoek aan Vught. Hij is sinds kort de opvolger van Alexander Pechtold, maar toen was hij nog woordvoerder rijksinfra. Jetten liet zich uitgebreid bijpraten door de fractie, toenmalig wethouder Fons Potters, Samen voor Vught en verschillende aanwonenden van het spoor. Vooral trillingshinder en geluidsoverlast waren onderwerp van gesprek. Na het werkbezoek agendeerde Jetten deze problematiek in de Tweede Kamer. In dat debat herkende staatssecretaris Stientje van Veldhoven (infrastructuur, D66) de opeengestapelde, extra overlast in Vught en ze gaf aan de problemen zelf eens te willen bekijken. Van Veldhoven bracht op uitnodiging van D66 in april een uitgebreid werkbezoek aan Vught. Ze nam ruim de tijd om met omwonenden en aansluitend met verschillende bestuurders uit de regio te spreken. Toenmalig wethouder Potters benadrukte nogmaals de problemen die in Vught bij aanwonenden spelen, vooral op het gebied van trillingen, waarover veel onrust is en nog maar weinig bekend is. De staatssecretaris zegde toe op zoek te gaan naar extra geld voor de knelpunten, maar ook te gaan zoeken naar oplossingen die de overlast verminderen, maar niet direct geld kosten, zoals het langzamer laten rijden van de treinen in de nacht.

Fantastisch
Die proef gaat er dus al heel snel komen. “Dat is nog eens boter bij de vis. Fantastisch dat ze dit zo snel heeft kunnen regelen”, vindt Schellekens. “Heel begrijpelijk dat aanwonenden van het spoor soms hun geduld dreigen te verliezen, omdat plannen niet van de ene op de andere dag te realiseren zijn. Maar dit is een voorbeeld waar het wel snel gegaan is. Nu al komt er een proef met lagere snelheden in de nacht. En waarom zou die proef niet slagen? We hebben er alle vertrouwen in.” D66 is blij met deze landelijke contacten en de resultaten die daaruit voortkomen. “Daar blijven we gebruik van maken in het belang van Vught en in dit geval de aanwonenden van het spoor en we hopen dat andere politieke partijen daar ook meer gebruik van gaan maken”, zegt Schellekens. “Sommige partijen maken zich vooral druk om een zin in een brochure over de Vughtse Aankoopregeling. Dat mag hoor, maar wij gaan ook voor resultaat voor spoorbewoners op de lange termijn en dat bereik je in dit lastige dossier meestal buiten de gemeentegrens.”

Kijk ook bij

Duurzaamheid in pakketverzending

Advertorial In een wereld waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is het essentieel om te kijken …