Er wordt alles gedaan om overlast door bouw verdiept spoor te beperken

Tijdens de raadsdialoog over het verdiepte spoor (PHS) in Vught die de Vughtse politiek, op aanvraag van Gemeentebelangen, hield op donderdag 14 september werd duidelijk dat de Vughtenaren de komende 6 tot mogelijk 8 jaar nog veel hinder zullen ondervinden van de werkzaamheden aan het spoor, maar dat ProRail en de gekozen aannemers er alles aan gaan doen om die overlast zo veel mogelijk binnen de perken te houden.

Als alles volgens de huidige planning verloopt, rijden er eind 2029 treinen over het nieuwe traject, maar het is ook mogelijk dat zo’n 1,5 tot 2 jaar vertraging ontstaat. Dat heeft te maken met het feit dat er periodes zijn dat het hele treinverkeer over het traject enkele weken moet worden stilgelegd. Die periodes zijn gepland in weken dat het rustig is op het spoorwegnet, zoals in een vakantieperiode. Volgens projectleider Ton Bierbooms kan zo’n buitendienststelling van het spoor een half jaar moeten worden uitgesteld als de deadlines niet gehaald worden, bijvoorbeeld doordat materialen niet beschikbaar zijn. Hij is niet bang dat dit soort ‘marges’ eraan bijdragen dat aannemers zich niet zullen beijveren om de opleverdatum te halen. “Hoe korter het werk duurt, hoe meer geld ze eraan overhouden. Dat is de financiële prikkel.” Er speelt ook nog een kwestie bij de Raad van State over een trafo die gebouwd moet worden in de buurt van woonwagenlocatie De Olmen. Ook die zaak kan nog voor vertraging zorgen. De uitspraak daarover wordt eind november verwacht.

Lees het volledige artikel in Het Klaverblad van 20 september. Dat kan ook online; klik hier.

Kijk ook bij

Nieuwe ‘Schatten van Vught’

Honderd jaar ‘Over ’t spoor’ en de Heilig Hartkerk Honderd jaar geleden was Vught een …