Tim van Baast (links), Pepijn Theeuwes (midden) en Jort Simons (rechts) met de zonneauto Nuna 12 (Foto: Hans-Peter van Velthoven & Jorrit Lousberg)

Brabanders Tim, Pepijn en Jort onthullen baanbrekende zonneauto

“We zijn klaar om de beker terug te halen”

Op 4 juli onthulden Tim van Baast uit Helvoirt en de andere Brabanders Pepijn Theeuwes en Jort Simons vol trots hun nieuwste zonneraceauto, Nuna 12. Met het Brunel Solar Team willen ze de wereldbeker terugwinnen op World Solar Challenge door innovaties in zonnepaneel en batterij.

Het Delftse studententeam probeert met aanpassingen aan o.a. het zonnepaneel en de accu de overwinning binnen te halen tijdens de Bridgestone World Solar Challenge, het wereldkampioenschap ‘zonneracen’ in Australië. Ondanks de moordende concurrentie hoopt het team de wereldbeker na een aantal jaren met tegenslagen weer terug te brengen naar Nederland. Ondanks eerdere overwinningen heeft het Solar Team uit Delft de afgelopen jaren met verschillende tegenslagen te maken gehad. “Tijdens onze laatste race in Australië, die plaatsvond in 2019, vloog Nuna X vlak voor de finish in brand”, vertelt Jort Simons, aerodynamicus van het huidige Brunel Solar Team. Pepijn Theeuwes, structural engineer: “Het team was al super dicht bij de finish en toen ging helaas het Belgische team er met de winst vandoor. Alles waarop het team zich een heel jaar had gefocust, ging letterlijk in vlammen op.”

Klap
Twee jaar later kwam er nog een klap. Het wereldkampioenschap van 2021, en daarmee de kans om de beker terug te winnen van het team uit Leuven, bleef vanwege Covid-19 uit. Tim van Baast, mechanicus bij het team, vertelt verder over de lastige jaren: “De realiteit dat we in dat jaar opnieuw geen kans maakten op de winst heeft ons op scherp gezet. We gaan tot het uiterste om de beker dit jaar weer terug naar Delft te halen.”

Lat ieder jaar hoger
Met de terugkeer van de World Solar Challenge komt ook een moordende concurrentie. “We raceten nog nooit tegen zoveel andere teams”, voegt Pepijn toe. “We nemen het niet alleen op tegen de wereldtitelhouders, onze zuiderburen, maar ook tegen twee andere Nederlandse teams en zo’n 30 andere teams van over de hele wereld. De lat komt ieder jaar hoger te liggen.” Ondanks alle concurrentie focussen de studenten van de TU Delft zich op hun eigen race. “Onze oud-teamcoach Wubbo Ockels zei toen hij begon: ‘Ik doe alleen mee als we gaan winnen’. Dat is precies het motto dat we nu nog steeds nastreven”, voegt Pepijn toe.

Samenspel innovaties en strategie
Met zijn rol als mechanicus weet Tim dat in het zonneracen het erg belangrijk is dat alle verschillende disciplines goed met elkaar samenwerken en dat de technische innovaties goed op elkaar moeten aansluiten. “Alle onderdelen moeten wel in de auto passen. De auto kan heel aerodynamisch zijn, maar als de wielophanging niet past zal de auto niet rijden. Dat samenwerken lukt alleen door als team een gezamenlijke focus te hebben op het samenspel van alle geïnnoveerde onderdelen en de uiteindelijke strategie tijdens de race.”

Gloednieuwe technologieën
“We hebben toegang tot gloednieuwe technologieën die soms nog niet eens commercieel beschikbaar zijn. Dat brengt natuurlijk de nodige uitdagingen met zich mee, maar het kan ook lonen. Jort licht toe: “Onze accu is bijna 50% energiedichter dan afgelopen jaar. Hierdoor kunnen we nu veel meer energie opslaan met hetzelfde gewicht.” Pepijn vult aan: “Ook bestaat ons zonnepaneel dit jaar uit meerdere laagjes van materialen, die ervoor zorgen dat het zonlicht in de cellen kan weerkaatsen, waarmee we de efficiëntie verhogen. Doordat we de cellen dit jaar ook deels overlappen, kunnen we nog meer energie per vierkante meter opwekken.”

Het team zal Nuna 12 nu voor een langere periode gaan testen, in aanloop naar de start van de Bridgestone World Solar Challenge op 22 oktober in Australië. Hierbij racen de teams in hun zelfgebouwde zonneauto in 5 dagen ruim 3000 kilometer door de woestijn van Darwin (in het noorden) naar Adelaide (in het zuiden). Het doel is om in zo min mogelijk tijd de afstand af te leggen.

Kijk ook bij

O’pen Atelierroute Oisterwijk

Op zondag 30 juni is de tweede editie van de O’pen Atelierroute Oisterwijk. Het is …