Thomas en Wouter

America First – Cromvoirt Second!?

Hilarisch filmpje na half jaar plotseling booming

Door Ada Imming

Wouter en Thomas uit Cromvoirt willen wel vertellen hoe hun geweldig humoristische promofilm over Cromvoirt tot stand is gekomen. Het moet Cromvoirt op de wereldkaart zetten en de Amerikaanse president Trump helpt hier een handje aan mee. Bekende ‘merken’ als Kras, Perry Sport en Thomas Cook blijken wonderwel in Cromvoirt thuis te horen en zelfs de KLM is er geen vreemde meer.

De geboorte van dit filmpje is te danken aan De Crommertse Kwis die sinds 2014 elk jaar een paar weken vóór kerst wordt gehouden en waar volgens Wouter en Thomas het halve dorp aan meedoet. Het idee voor de kwis is van de redactie van Dorpsblad ’t Lantaerntje, dat bestemd is voor Cromvoirt en de Distelberg en 11 keer per jaar verschijnt. Het is een platform voor dorpse aangelegenheden vanuit verenigingen, de school, de parochie en de 700 inwoners tellende gemeenschap. En dan de kwis, die afgekort DCK wordt genoemd en waarvoor teams zich kunnen inschrijven. Het maakt niet uit hoe het team is samengesteld. Het team van Wouter en Thomas bestaat uit bewoners van de westkant van de Sint-Lambertusstraat en draagt de naam ‘Wittenie’. Ze deden voor het derde jaar mee. Wouter: “Aan onze kant woont vooral ‘import’, dus leek het ons handig om er ook echte Cromvoirtenaren bij te halen voor de vragen over het verleden van Cromvoirt”. Zo is Thomas een geboren en getogen dorpeling met stevige familiewortels in het Vughtse kerkdorp.

Arjen Lubach
Deelnemende teams krijgen een Kwisboek met vragen en opdrachten van allerlei aard dat stipt op tijd ingeleverd moet worden. Eén minuut te laat is fataal. Ook is er een opdracht die bij de start van de kwis klaar moet zijn. In 2019 was dat een opdracht om de recreatieve kant van Cromvoirt te laten zien. Wouter en Thomas vertellen: “We zijn superfanatiek. Vorig jaar zijn we derde geworden en daar zijn we heel erg trots op. We denken dat ons filmpje daaraan bijgedragen heeft.”
Het filmpje over de vrijetijdsbesteding in Cromvoirt mocht maximaal 2 minuten duren. Op een paar na hebben alle deelnemende teams een filmpje gemaakt. Het team ‘Wittenie’ heeft een soort van remake gemaakt van het filmpje van Arjen Lubach, America First – The Netherlands Second, dat 3 jaar geleden de hele wereld over ging. En hier geldt duidelijk, beter goed gepikt dan slecht bedacht. Het filmpje zit geweldig in elkaar en de vondsten zijn briljant.

Stem van Trump
De bed & breakfast van de familie Kras, de ingemonteerde lichtbak van Perry Sport op het huis van Perry Hurkmans, Tiny van Kerkhoven voor een Tiny House, het Witte Huis van ‘koning’ Albert (Verlinde), Thomas Cook (De Lange) die pannenkoeken bakt en nog veel meer. En dat alles verteld door (de stem) van de Amerikaanse president Donald Trump.
En plotseling is het filmpje na een half jaar op YouTube booming. Iedereen stuurt het naar iedereen. De makers krijgen het ook van buitenaf toegestuurd door mensen die niet weten dat zij het gemaakt hebben.
‘The making’ was ook heel leuk. “Het hele team heeft eraan meegewerkt. Er waren haalbare en onhaalbare ideeën. We kregen veel materiaal via de groepsapp en op onze bijeenkomsten en we wilden op tijd beginnen. We zaten er eerst nog tegenaan te hikken. Uiteindelijk hebben we een middag gefilmd en het filmpje in anderhalve dag gemaakt.” Alles net op tijd klaar.
En hoe krijg je Trump zo gek dat hij het inspreekt? Of een dure stemmenbank? “Nee”, vertelt Wouter. “Ik ben via via bij een studio in Amerika terecht gekomen. Ze vonden het zo’n leuk idee dat ze het gratis voor ons gedaan hebben”. Lachen!

 

Kijk ook bij

Viering 10 jaar Coppes Couleur in Vught

Coppes Couleur, een dagbestedingslocatie van de Robert Coppes Stichting in Vught, bestaat 10 jaar! Deze …